Noord Spanje en Portugal
sept-okt 2025

Zondag, 31 augustus 2025
Weer met z'n tweetjes
Eigenlijk zouden Jacky en ik elk jaar een kleine vakantie samen doen, maar sinds Lanzarote is dat niet meer gebeurd. We zijn in 2024 met Emma in Londen geweest en met René erbij hebben we 2 grote vakanties gehad aan de Costa Blanca. Ook dit jaar zouden we zowel in maart als na het seizoen gaan, maar de laatste hebben we geannuleerd. Ik merkte dat ik sowieso 2 keer 4 weken te veel vond om naar dezelfde plek te gaan. We hadden nog een optie staan bij de jongens in Altea, maar doordat we zagen dat het terras van hun appartement niet meer in orde is gemaakt, besloten we dat we daar niet meer wilden zitten (ook niet vanwege het slechte parkeren en de steile trap).

We wilden niet vliegen, gewoon lekker relaxt met de auto. We hebben nog even aan Normandië/Bretagne gedacht, maar nee, de keuze is gevallen op de noordkust van Spanje en Portugal. Geen huisje, gewoon in hotels, met ontbijt, liefst van Eurostars. Via hotels is ook nog eens veel goedkoper dan een huisje ergens huren. En met die enorme ontbijten, verzamelen we ook nog van alles voor de tussendoortjes, LOL.
We nemen wel een waterkoker mee en spul om zelf koffie/thee te maken, ook om op de kamer iets te eten, dus borden, bestek etc. Komt goed.

We vertrekken thuis op zaterdag 4 oktober, overnachten in een Kyriad in Lormont, dat ligt aan het begin van de Rocade van Bordeaux. Kamer inclusief ontbijt voor net geen € 50. Wie doet je wat?! Dan rijden we op een rustige zondagochtend over de Rocade, eerste overnachting is weer in het Exe Zizur in Pamplona. We willen dan kijken of we nog een uurtje door de stad kunnen lopen.

Jacky heeft de route gemaakt, ik heb wel wat dingetjes toegevoegd/veranderd, maar het ziet er goed uit! Zo zeg, ZIN IN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maandag, 30 september 2025
Aftellen maar
Nicol en Richard waren afgelopen week een paar dagen hier. Leuk, gezellig, maar ook vermoeiend. Nu nog even een paar dagen rusten, ook van mijn medische issues en dan zaterdag via Saintes naar Lormont (bij Bordeaux). Hopelijk hebben we 2 weken mooi weer, ik vind wel dat we dat verdiend hebben!!

Zaterdag en zondag, 4 & 5 oktober 2025
Op weg naar Spanje
We zijn met regen vertrokken, zo rond 9h30.
De eerste stop was bij de Leclerc in Luçon, even plassen, jawel, nu al, en boterhammen halen voor onderweg. Het werd een driedubbele halve pastrami en idem met gerookte zalm, en als toetje om te delen een millefeuille met pistache creme.

Het plan was om nog door Saintes te gaan lopen maar omdat het regende hadden we daar echt geen zin in…. Tanken bij de Leclerc daar, SODEJU, wat een pokkezooi. Gelukkig kon Jacky nog terug en we besloten naar de U te rijden, ietsje terug, daar was het zo goed als leeg bij het tankstation. We zijn binnen even gaan kijken, maar ook dat zag er niet uit. Weer even geplast en toen snel weg daar.

Vanwege de regen besloten we gewoon via de péage te rijden. En natuurlijk waren we vroeg. We hadden al gezegd dat we eerst naar het Centre Commercial Bordeaux Lac te gaan, Jacky wilde even naar de Primark (niet geslaagd en OMG wat een drukte en pokkezooi) en toen naar de Ikea, idem! Hier hebben we een fish & chips gedeeld, dat was prima. Toen door de drukte naar ons hotel gereden, het Kyriad Lormont.

We hadden geen verwachtingen, voor € 49 incl. 2 x ontbijt, dan kun je ook niet teveel verwachten. Maar wat een prettige verrassing was dit. Een mini kamer (10m2), dat wel, maar alles was er en het was schoon. We hebben prima geslapen, geen geluidsoverlast van de Rocade of zo.
Op de laptop een film gekeken (The Bricklayer) en op tijd gaan slapen. Er zat een mug…..

Vanochtend om 7h30 weer op, we roken het ontbijt!  Klaargemaakt en naar beneden. Het ontbijt was geweldig! Eieren, bacon, verschillende soorten lekker brood en viennoiseries, ham, lekkere kaas, cereals, noten, fruitsalade, yoghurt, jams, etc. etc. En heel vriendelijk personeel, zowel gisteren aan de receptie als nu bij het ontbijt. Dit was een toppertje! We hebben ieder 2 kleine broodjes gemaakt voor onderweg.

Na een lekker ontbijt waren we in 15 minuten de hele Rocade over, dat was voor het eerst. Op de A63 eerst gestopt bij de Aire bij Cestas voor de beroemde melkjes, lol, en een halve beker koffie die verkocht werd als een XL beker.....

Het was rustig onderweg en zonnig ook. Totdat we bij de bergen kwamen, toen begon het af en toe te miezeren.
Om 12h30 waren we in het centrum van Pamplona en het was zowaar droog. Er zijn veel oude gebouwen, stadsmuren, mooi. Maar het begon weer te regenen en was wel fris. We zijn terug gegaan naar de auto. De eerste indruk van Pamplona was wel aardig.


002     003

    

    

    

Toen naar ons hotel, Exe Zizur, hier waren we afgelopen maart met ons drieën en nu hebben we natuurlijk een gewone kamer en geen appartement. Maar een mooie kamer.

Voordat we naar ons hotel reden hebben we cajun frietjes gedeeld bij Popeye's en de kip is voor vanavond op de kamer. Lekker. Ook meteen getankt, de prijzen zijn hier aangenaam: € 1,38 per liter......
Vanavond tv kijken op de laptop, want ook hier internet zonder wachtwoord en dus krijg ik de chromecast niet verbonden, grrrrr. Robinson komt.

Morgen begint het echte avontuur, dan is alles nieuw.

Maandag, 6 oktober 2025
Rural Espagne
We zijn om 7h30 opgestaan en een half uurtje later zaten we aan het ontbijt. Het was enorm rustig, we zaten een hele tijd alleen in de ruimte. Lekker gegeten, lunch en schnebbels meegenomen.
Om 9h15 reden we weg van het Exe Zizur. Het eerste stuk was autobaan, tot bij Estella. Hier lag een Mercadona dus hebben we wat spullen gehaald voor vandaag.

Via prachtige kleine bergwegen reden we naar Mirador de Ubaba. Hier hebben we een stukje gelopen, langs een kudde prachtige geiten met enorme hoorns. Het uitzicht was geweldig, wat een mooi gebied!
Onderweg liepen ook nog paarden en koeien op de weg, altijd leuk. En we zagen gieren!

    

    

    

    

    

    

We zijn gestopt bij wat uitkijkpunten en bij de zoutwinning Añana, wel leuk om even te zien maar de prijzen van zout waren buitensporig hoog.

    

    

    

    

    

    

We reden op een bepaald moment langs de Ebro, toen een dam en een stuwmeer, wat is het hier mooi!!

    

    

    

De laatste stop was bij een pyramide, ook hier liepen koeien. We moesten wel even door een hek kretsen om hier te kunnen komen.

    

    

Bij het hotel eerst even naar de Mercadona aan de overkant. Het is een vrij kleine. We hebben al wat spullen voor thuis gekocht.

Het hotel is wat oud maar de kamer is prima, mét balkon zelfs. We eten een broodje, salade en nog wat kip van gisteren.

Strak blauw en 24 graden vandaag, jippie!!

Dinsdag, 7 oktober 2025
Picos de Europa
We hebben prima geslapen ook al waren de bedden knoerhard. Het ontbijt was vandaag ietsje minder, maar nog steeds prima. Voor onderweg hebben we een lekkere boterham met ham en kaas gemaakt, donuts en een koek meegenomen. En voor de vitamientjes voor ieder een banaan.
Vandaag reden we om 8h30 weg. Het eerste stuk ging over de autobaan, we hebben gisteren gezien dat het road book schema te krap is. Als je stopt dan kost het altijd extra tijd.
Toen we van de autobaan af gingen, reden we weer de bochtige wegen. We zijn langs een paar schitterende stuwmeren gekomen maar het waterniveau is zeker 15 tot 20 meter gezakt.

    

    

    

    

    

Het mooiste punt was bij Riaño. Hier zie je bergpieken, het meer en een grote brug over het meer. Net een ansichtkaart!
We waren al eerder bij een aantal miradors gestopt, het is hier werkelijk schitterend!! En ook vandaag weer paarden en koeien op de weg, zo leuk. Ze hebben allemaal bellen om de nek dus als je ergens stopt hoor je overal het gebemmel van het vee.

    

    

    

    

    

En toen kwamen we in het Parque Nacional Picos de Europa, eindelijk!! Geweldig mooi, maar eigenlijk zijn er maar 2 wegen, eentje rechtsom en eentje linksom. Wij gingen links om want we moeten naar het westen. We reden heel lang door een kloof, smal, bochtig maar zo mooi.

    

    

    

De wandeling bij de bekende meren van Covadonga ging helaas niet door. Je kunt er alleen met bussen komen, dus kaartjes kopen en dan met de meute in de bus, allemaal naar hetzelfde plekje. Daar doen wij niet aan mee. Dus hadden we opeens tijd over en zijn we gewoon richting Oviedo gereden. Eerst even naar de Spaanse Ikea, 2 nieuwe wasmanden voor thuis gekocht en een Wiener Schnitzel gedeeld. Ongelofelijk als je ziet dat de prijzen van de gerechten hier bijna de helft goedkoper zijn dan in Frankrijk...... Ook de koffie was hier gratis (onbeperkt bijvullen), in Frankrijk per kop € 1. Waarom dan????
Ook nog even naar de Primark en Lefties, maar niks gekocht.

Het B&B hotel is prima (kamer 409). We hebben nog gratis koffie gehaald in de receptie en ons ding gedaan op de kamer.  We eten een salade met een gedeeld broodje.
Tv gekeken op de laptop, Masterchef Australia en Watson.

Het was zonnig en ook al was het vanochtend behoorlijk koud, vanmiddag was het 30 graden!

Woensdag, 8 oktober 2025
Gallicië en wolken
We waren vroeg wakker en dus ook vroeg bij het ontbijt. Weer genoeg gesmeerd voor de lunch van vandaag. We hebben ook 2 kleine flesjes gevuld met jus.
Om 8h00 reden we weg. De eerste 130 km ging via de autobaan, we waren daardoor lekker vroeg bij de Faro Illa Pancha. Helaas was het bewolkt geworden, doe je niks aan, maar het was niet koud en droog. We hebben er eventjes rond gelopen.

    

    

Hierna zijn we nog even bij een Mercadona geweest om 2 broodjes en een salade te halen.
Daarna alles binnendoor gereden. Eerst naar Playa de Las Catedrales, een groot strand met mooie rotsformaties. Ook hier, gelukkig droog. We hebben er zelfs op het terras koffie gedronken (de meeste terrasjes zijn al gesloten).

    

    

Daarna werd het weer met vlagen slechter, regen.
De noordkust van Galicië heeft heel veel grote baaien, het was nu eb maar wat zal het hier mooi zijn als het zonnig is. Bergen en baaien!
De weg langs heel veel uitkijkpunten lag gewoon in de wolken dus op het hoogste punt zijn we niet eens uitgestapt, wel jammer. Een stukje er voor heb ik wel nog even kunnen kijken en een stukje later zijn we ook gaan kijken. Hier liepen ook weer paarden en koeien op de weg.

    

    

    

    

We besloten de uitkijkpunten te laten voor wat ze zijn, als je niks ziet heeft het geen zin.
In Ferrol, een flinke drukke stad, hebben we getankt. Dit is o.a. een marine stad. Maar ik was blij toen we weer op de autobaan zaten, wat een ellende.
Ook A Coruña was een zooi. We zijn hier even naar een winkelcentrum gegaan, wat te eten gehaald bij KFC (frietjes opgegeten en de kip is voor straks) en toen naar ons hotel Eurostars A Coruña, een mooie kamer weer, met zeezicht.
We zijn hier nog langs de kust gaan lopen, er staan menhirs, een soort Stonehenge, allemaal kunstwerken, en de enorme Torre de Hercules, een Romeinse vuurtoren (UNESCO wereld erfgoed), de op 1 na hoogste vuurtoren van Spanje.

    

    

    

Lekker gedoucht, onze dingen gedaan, een salade bij de kip, en tv gekeken op de laptop.

Donderdag, 9 oktober 2025
Het einde van het Spaanse vasteland
We zijn weer om 7h00 opgestaan en goed geslapen. Het ontbijt was vanaf 7h30 en dan hebben we tijd genoeg om ons klaar te maken en al in te pakken, we hebben er nu routine in.
Het ontbijt was weer erg goed, maar ja, dit was ook weer een Eurostars hotel. Wel was het enorm druk, want in de Eurostars hotels zijn vaak groepen bussen. We beginnen met het smeren van broodjes voor onderweg, wat zoete dingen, wat fruit, zo weten we dat we tijdens de dag gewoon wat te eten bij ons hebben. Er is sowieso onderweg niks te krijgen en we moeten nou eenmaal vaker kleine beetjes eten. Tijdens het ontbijt zelf eet Jacky 2 hapjes en ik ook niet echt veel, meestal een klein broodje of zoals vandaag ei (2 happen want die was niet lekker) en bacon.

De afgelopen dagen hebben we gemerkt dat onze planning te ambitieus is, het geeft geen tijd om even een plasje te doen, even een winkel in te lopen, laat staan ergens koffie te gaan drinken. Dus passen we het aan. Ook vandaag hebben we iets geschrapt uit de geplande route.

We reden eerst naar een Mercadona in Carballo, broodjes gehaald die we morgenvroeg besmeren en beleggen voor onderweg. Er stond een koffiekraam buiten en we hebben heerlijke koffie gehaald. En toen door naar de Mirador Alto da Vela. De vuurtoren was amper te zien door de wolken op de achtergrond. Bij de mirador was het wel mooi.

    

Daarna reden we langs de rivier de Porto en daar zijn we even uitgestapt in Cereixo, hier zagen we vanaf de weg een grote horreo liggen, maar we kwamen er niet bij. Wel was er een mooi kerkje.

    

    

    

    

    

De volgende stop was het Santuario de la Virgen de Barca. Met de busladingen komen ze hier naartoe. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een uitkijkpunt, dit was een mooie route.
Het is vreemd, je rijdt bijna een uur en je ziet de vuurtoren van een uur eerder liggen. De baaien zijn enorm en daar omheen rijden duurt dus lang.

    

    

    

Via kleine en mooie wegen zijn we naar het meest westelijke puntje van het Spaanse vasteland gereden, Fisterra. Dit is ook de laatste stop op de pelgrimsroute Santiago de Compostella. Ook druk, maar wel mooi.

    

    

    

    

Het was toen al te laat om de andere stop op de route nog te doen. Wel zijn we onderweg nog even uitgestapt bij een Romeinse brug.

    

Ook de stad Santiago de Compostella hebben we niet gedaan, ik word nogal gestresst door al dat verkeer. Even geen zin in. Het verkeerde hotel stond nog in de MyMaps dus dat was ook nog even een dingetje…. Maar we zijn er. Weer een Eurostars hotel, dus weer mooi.

Het weer was prima, wolken, zon, wind, 21 graden. Helemaal prima.
We hebben n
og even sushi gehaald bij de Mercadona, samen met een caesar salade vanavond, lekker.

Sinds een paar dagen zien we opvallende bouwwerken bij de huizen staan, de zogenaamde Horreos. In de bergen bij de Picos zagen we ze in het hout (we hopen ze morgen weer te zien) en in noord Spanje zijn ze anders van vorm en van steen. We vinden ze prachtig!!

HORREO: De Galicische graanschuur is een landelijk bouwwerk dat boven de grond staat, met pilaren en een dak, dat diende om maïs en andere granen te drogen en op te slaan voordat ze werden geconsumeerd. Het is een iconisch symbool van de populaire Galicische architectuur, gekenmerkt door zijn ventilatievermogen, isolatie tegen vocht en bescherming tegen knaagdieren, en er bestaan verschillende typen, afhankelijk van het gebied en het materiaal.

Vrijdag, 10 oktober 2025
Schitterend Gallicië en een beetje Portugal
In dit hotel zaten vannacht 4 bussen, Chinezen, Amerikanen en Spanjolen….. En omdat we komende nacht in Portugal slapen, en we dus een uur winnen, besloten we iets later naar het ontbijt te gaan en ook later te vertrekken. De Chinezen waren weg. Dat scheelt behoorlijk.
Het ontbijt was weer geweldig!! En zoals elke dag hebben we wat broodjes gesmeerd en schnebbels meegenomen.

We wilden naar Cambados gaan maar we konden niet parkeren. Sodeju, wat een drukte, dat hadden we toch niet verwacht. Dus werd de eerste stop het uitkijkpunt Miradoiro da Siradella. Geweldig mooi!

    

    

    

    

Daarna reden we naar Combarro, een plaatsje aan de baai waar het barst van de Horreos, de mooie "huisjes". We raken er niet op uitgekeken. Het was ook hier aardig druk, dit is een toeristenplaats. We hebben nog even koffie gedronken op een terrasje, hier voelden we ons echt op vakantie.

    

    

    

    

Vervolgens reden we weer 2 enorme baaien om, we moesten ook een keer een rivier over via een grote brug. We reden langs Pontevedra en Vigo naar Faro Vello de Silleiro. Eerst even rondgelopen daar en toen zijn we daar nog naar een ander uitkijkpunt gereden (bovenop de berg) en toen weer terug naar de Faro om op een muurtje een broodje te eten in de zeer warme zon. Genieten!!

    

    

    

    

Vervolgens reden we de hele weg pal langs de oceaan, naar Miradoiro de Santa Trega. Aan de overkant van de rivier de Miño ligt Portugal. Het uitzicht hier is adembenemend! We hebben wat gedronken en Jacky had meteen een nieuwe vriendin, een lieve hond. Hier liggen ook een aantal bijzondere bouwwerken, erg de moeite waard.

    

    

    

    

Onderaan de berg nog even in Spanje getankt, want in Portugal is alles duurder, en toen de brug over et voilà, we zijn een uur terug in de tijd en in Portugal. We zijn even de Continente supermarkt in gegaan om een salade te halen.
Ons hotel is prima, de kamer wat klein en het ontbijt pas om 8h00 morgen, het moet niet gekker worden..... En we moeten nu "obrigada" zeggen in plaats van "muchas gracias".

Strak blauw en errug warm.

Zaterdag, 11 oktober 2025
Miradouros en Braga, or not
We hebben verplicht een uur langer moeten slapen vanwege het tijdsverschil. En dan ook nog een ontbijt wat pas vanaf 8h00 was, dat is voor ons echt laat, tenminste, als je een rondreis maakt. Gelukkig konden we al iets voor 8 uur gaan genieten van een geweldig ontbijtbuffet. Dit was wel weer uitzonderlijk goed, yoghurtdrankjes (meegenomen), 2 soorten ei (ik had een broodje bacon/spiegelei gemaakt, zo wat lekker), worstjes etc. Er lag zelfs gerookte zalm, yummie! Sommige hotels hebben lokale specialiteiten, vleeswaren of soorten lokale kaas, hier lagen lokale 1 haps taartjes. Die hebben we zojuist zitten opsmikkelen, zo, echt lekker!!

We reden net voor negen uur weg. De eerste stop was Miradouro do Cervo. Hier staat een heel groot beeld van een hert (een cervo dus) en het uitzicht is geweldig. De rivier in het dal is de grens tussen Spanje en Portugal en gisteren zijn we over die brug gereden. Ons hotel lag rechts van de brug.
De 2e stop was bij een kapel hier vlak bij.

    

    

    

De route ging daarna helemaal langs de kust tot aan Castro de São Lourenço. Hier ligt een kerkje/kapel en ook weer de restanten van die ronde hutjes. En het uitzicht natuurlijk!
We hebben vandaag aardig wat wegen gereden die van kasseien zijn gemaakt, bizar!
De kust vandaag was veel minder mooi dat het stuk in Spanje.

    

    

    

    

We zijn daarna naar Santuário de Nossa Senhora da Franqueira gegaan. Prachtig gelegen (hoe vreemd, een stuk van 100 meter over een onverhard karrepad.....) en ook prachtig aangelegd. We hebben hier op een terras koffie gedronken, een lekkere stramme tas.

    

    

    

    

Het was nog vroeg en we wilden de stad Braga doen, we zouden er om 13h00 aankomen. Helaas, we hebben er 20 minuten rondgereden, eerst de stad in op zoek naar de parking, druk, druk, druk. Busladingen vol, groepen à la "follow the flag", ongelofeloos. Ik heb 1 foto gemaakt uit de auto, en dat was Braga voor ons. Door de stressvolle ellende in de steden hier, hebben we nu gewoon besloten om niet meer voor steden te gaan. Hopelijk lukken de kleintjes die we willen doen wel nog, en anders niet. Ook niet erg. We zijn altijd flexibel.

Bij Braga ligt bovenop een berg een kerk met andere mooie bouwwerken, de Basilica de Bom Jesus do Monte. We zijn met een "lift", een soort van trammetje, omhoog en weer omlaag gegaan. Het was hier ontzettend mooi, heel veel bloemen ook.

    

    

    

    

En toen hadden we zoiets van, we rijden naar ons hotel. En daar zijn we nu, in het B&B hotel in Guimarães. Prima hotel weer. En gelukkig ontbijt vanaf 6h30.

Zondag, 12 oktober 2025
Guimarães, bergen en Bragança
Hè gelukkig ontbijt op een normale tijd, vanaf 6h30.
We waren een uur later en oef wat was het er druk. Het was maar een kleine ruimte en het leek alsof er een groep zat. We vonden nog net een tafeltje. Maar ook aan het buffet was het chaos, die ouwe wijven duwen je gewoon weg. Nou zijn wij ook ouwe wijven maar wij doen dat niet…. Dit was het minste ontbijt tot nu toe, hoewel het alsnog prima was. Ze hadden wel de lekkerste kleine pastel de nata liggen. Weer broodjes gesmeerd en wat schnebbels voor onderweg.

Omdat het zondag is zijn we vanochtend eerst door Guimarães gelopen. Er is een prachtig kasteel en de oude “stad” is ontzettend mooi. En nu was het lekker rustig. We hebben genoten, toch nog wat mooie gebouwen en cultuur gezien. We hebben hier onze 3e magneet gekocht en iets voor Emma en Mariecke.
Vervolgens nog even naar de Lidl waar we o.a. een salade en Portugees broodje pão de Deus gehaald. Hier in Portugal zijn de supermarkten gewoon open op zondag, tot 22h00 maar liefst. Daar kan Spanje iets van leren.

    

    

    

    

    

    

    

Via een binnenweg zijn we naar het oosten gereden, gemiddeld 50 km per uur dus het schiet niet echt op. Het valt ons op dat dit land veel minder leeg is dan Spanje, overal wonen mensen. Het landschap was wel mooi, en overal waar je kijkt zie je bergen, we hebben nog geen stukje plat Portugal gezien. Onderweg hebben we een broodje gegeten, zittend op een muurtje. Ook zijn we gestopt bij een uitkijkpunt, prachtig!

    

    

    

Na 55 km besloten we toch maar de autobaan te pakken, het rijdt meer door en er is eigenlijk meer te zien, prachtige wegen hebben ze hier. Het valt ons ook op hoeveel snelwegen er hier zijn, enorm veel.
Tussendoor hebben we nog ergens een ijs gegeten bij een MacDo, en toen weer door naar Bragança. Hier wilden we naar het kasteel, maar hoe druk zal het zijn??? Ha, geen enkel probleem om te parkeren. We zijn naar boven gelopen, en daar stonden allemaal auto's die het aanzicht van het prachtige kasteel enorm verpesten. En een terras met blèrende muziek. Wat zijn mensen toch enorm lui…… Zo jammer dat ze dit niet wat meer verzorgen en in ere houden. We waren toch wel redelijk snel weg en teleurgesteld. Morgen weer snel naar Spanje!!

    

    

    

    

Het hotel was snel gevonden, weer een Exe vandaag, ruime kamer, zelfs met een waterkokertje, koffie en thee. Wij hebben onze eigen waterkoker bij zodat we koffie en thee op de kamer kunnen maken, en daar zijn we erg blij mee. Maar hier kon ie in de tas blijven zitten.
Mooi weer vandaag en we denken dat het zo blijft, We hopen het in elk geval.
Vanavond salade eten en Robinson kijken.

Maandag, 13 oktober 2025
Portugal, Spanje, Portugal en weer Spanje…. En geiten
Vandaag zijn we alweer begonnen met een goed ontbijt! Ook nu lag er weer gerookte zalm en waren er flesjes yoghurtdrank, lekker en broodnodig voor onze melkbehoefte.
We hebben vandaag Portugal verlaten en toen weer terug en toen weer eruit. Ja, de route was een beetje vreemd.

De eerst stop was Ermida de Nossa Senhora de Luz met een Miradouro, net 100 meter over de grens met Portugal, en dat terwijl we net Spanje waren ingereden. Hier stonden de bekende schommels. In heel Portugal staan op de gekste plaatsen schommels, ofwel Baloiço.

    

    

Vervolgens in Portugal gebleven om naar een Ermida en tevens uitkijkpunt de São João das Arribas te rijden. Het was hier erg mooi, een leeg gebied met af en toe kleine dorpjes. En opeens een grote kudde schapen midden op de weg. Ze waren aan het oversteken, Jacky moest op de rem staan. Maar oh, oh, wat ontzettend leuk is dat. De herder zwaaide vriendelijk met een geroepen “Bom Dia” en een van zijn 3 honden vond ons erg interessant!!
We keken hier uit over de rivier de Douro, diep gelegen in een kloof. De Douro is de grens tussen Portugal en Spanje, erg indrukwekkend!
We stonden hier opeens oog in oog met een prachtige geit, met mooi kapsel, dat een heel klein geitenlammetje bij zich had, zooooo schattig!! We hebben hier even rondgelopen, genoten!

    

    

    

    

    

    

De prachtige route bracht ons nog langs een enorm stuwmeer, we hebben hier op een steen zitten picknicken.
We zijn over de dam moeten rijden, werkelijk een enórm lange dam. We zaten ondertussen ook weer in Spanje.

    

    

    

Het laatste uitkijkpunt keek weer uit over de Douro. Ik heb deze vakantie heel veel déjà vue momenten gehad, ik herken andere plekken in wat we nu zien. Heel bijzonder. Dit was een beetje à la Black Canyon of the Gunnison in Colorado.

    

    

    

    

    

Omdat we vandaag ook weer een uur kwijt zijn we daarna naar Salamanca gereden. We wilden naar een winkelcentrum ook om er even naar de Mercadona te gaan. Helaas, deze was gesloten. Gisteren was namelijk een nationale feestdag in Spanje, maar sommige provincies vieren dat op de maandag als die feestdag op de zondag valt.... Wie het snapt mag het zeggen. Ik was thuis vergeten op te zoeken welke provincies het op de maandag vieren, tja, Salamanca dus....
We hadden niks te eten kunnen kopen en hebben daarom even wat gehaald bij BK, 2 menuutjes voor een tientje, wie doet je wat.

Het hotel is ook nu weer prima, echt Spaans, beetje oubollig maar toch luxe. We hebben een balkon en enorm terras, maar het is superwarm, dus we houden alles hermetisch dicht. Het was 26 graden in de kamer en de airco kan het nog niet echt aan.
Gegeten en vanavond kijken we SVU. Mooie dag!

Dinsdag, 14 oktober 2025
Ávila en Segovia
Er waren weer 4 bussen in het hotel, veel Chinezen dus…..  
We waren de enige niet Chinezen bij het ontbijt, op 4 tafels na was alles gereserveerd voor de groepen, wat een ellende. Ze gooien zich als een stel barbaren op het buffet, lopen iedereen voor de voeten (want ja, ze zijn met velen) maar ik heb er wel een paar goed terecht gewezen, LOL.
We hebben een systeem: Jacky maakt de lunch broodjes en de schnebbelzakjes. Omdat het zó druk was bij het buffet, ben ik bordjes gaan vullen en bracht die naar Jacky: brood, boter en beleg, zoete dingetjes, ei en bacon, en ik heb meloen gevraagd, er werd ons een flinke schaal met meloen gebracht, die hebben we onderweg lekker opgegeten. Ook een flesje gevuld met melk voor onze koffie, want onze grote fles was nu op. Op deze manier op vakantie vinden we prima, we hebben helemaal geen tijd om ergens uitgebreid te gaan zoeken om iets te eten, veel is gewoon gesloten, en we gaan geen 30 euro per persoon betalen voor een lunch. Nope, not gonna happen.

Vandaag stonden 2 steden op het programma. We hielden ons hart vast, maar, de vorige steden die we niet hebben kunnen doen vanwege de enorme drukte (Santiago de Compostella en Braga), waren grote steden, en nu ging het om plaatsen van middelmatig formaat.
We reden eerst in een uur naar Ávila. Hier loopt een enorme oude stadsmuur omheen, waar we overheen wilden lopen. De parkeergarage was snel gevonden, het was rustig. We liepen de ene kant uit, op weg naar 1 van de 3 plekken waar je de muur op kunt. We kwamen nog langs een bakkerij waar we 2 heerlijke bijzondere koeken hebben gekocht en een doosje yenas, een specialiteit van Ávila. Voor thuis.
Bij de opgang naar de muur werd ons verteld dat het tussenstuk was afgesloten en dat we dan weer een kilometer terug moesten. We besloten daarom gewoon door de plaats te lopen tot bij de kathedraal om daar de muur op te gaan.
We hebben er eerst koffie gedronken op een terras.

    

    

    

En toen een enorm steile en hoge trap op, als je geen hoogtevrees hebt, dan krijg je dat hier wel, maar, we hebben het gedaan. Wat een prachtig bouwwerk is dit!! Indrukwekkend en zo blij dat we dit hebben gezien. De rest van Ávila was niet geweldig, maar dit was zeker het bezoek waard!

    

    

    

    

    

    

    

    

Toen door naar "stad" nummer 2: Segovia. Maar eerst zijn we nog even gestopt bij het uitkijkpunt buiten de stad, waar ook de naam ÁVILA staat en je de stadmuren goed ziet.

    

Bekend om het enorme Romeinse aquaduct. Ook hier reden we zo naar de parkeergarage naast het aquaduct. En ook hier valt je mond open, wát een enorm indrukwekkend bouwwerk!!
Jacky had een wandeling door de plaats, en dit is een leuke plaats, we zijn er vrij lang geweest. We hebben een lekker bakje yoghurtijs gekocht en deze opgegeten op een bankje op Plaza Mayor, met zicht op de kathedraal. We zeiden allebei dat we dit de mooiste kathedraal vonden die we ooit hebben gezien! We hebben hier zitten genieten.

    

    

    

    

    

    

    

Vervolgens liepen we nog verder, op weg naar de alcázar, ook al een enorm bouwwerk, prachtig. Alles hier in Segovia is mooi onderhouden.
We waren ondertussen wel kapot, we zijn de jongste niet meer..... en we hebben vandaag bijna 13 km gelopen, dat is veel voor ons. We hebben even op een terras frietjes gegeten en de burgers van BK zijn voor later. Die zijn erg lekker vinden we.

    

    

    

We kwamen ook weer makkelijk uit het centrum weg, eerst nog naar de Mercadona, spullen gekocht voor thuis (morgen de laatste dingen Irún) en een salade voor vanavond.
Het hotel lag ietsje verderop. We hebben nu de grootste kamer van deze vakantie.
Laatste avond en nacht in Spanje, morgen slapen we in het Adonis hotel bij Bayonne en dan donderdag naar huis.


Résumé: we hebben een hele mooie vakantie gehad, eindelijk eens het deel van Spanje en Portugal gezien waar we lang naar uit hebben gekeken. En zo fijn dat we dit met de eigen auto konden doen, dat scheelt vliegstress. En, we kunnen zoveel boodschappen mee naar huis nemen als we willen.
De eerste 2 reisdagen was het weer slecht, daarna nog 1 dag slecht weer in Noord Spanje de dag van Oviedo naar A Coruña, maar de rest, stralend zonnig en warm weer. Wát hebben we geboft daarmee!
Dit was de eerste vakantie op deze manier voor ons, van hotel naar hotel. Je leeft natuurlijk uit je reistas, maar we waren heel snel goed georganiseerd, 1 tas voor onze spullen en 1 tas voor de "keuken". Onze waterkoker is heel veel gebruikt, want Europese hotels hebben helaas geen koffiefaciliteiten op de kamer. Wel hadden we in elk hotel een mini koelkast, erg fijn. En de 2 kleine koeltasjes werden ook goed gebruikt.
Grote steden moeten we vermijden (tenzij het echt een citytrip is) maar er is heel veel mooie natuur en er zijn ook kleinere plaatsen die meer dan de moeite waard zijn.
We hebben genoten!!
Over 5 maanden mogen we weer, dan weer met ons drieën naar de Costa Blanca.

Woensdag, 15 oktober 2025
Terug naar Francia
We hadden vandaag genoeg tijd want er stond niks anders op de planning dan rijden naar de Mercadona in Irún en het hotel in Bayonne.
We hebben in het hotel rustig aan gedaan. Het ontbijt was hier het minste, rommelig, minder verzorgd, minder keuze. Maar we hadden genoeg, broodjes voor onderweg en ook meteen een flesje melk voor onze koffie en 2 sapjes.

We reden om 9h20 weg. Een stuk de N-110 totdat we na 53 km op de autobaan kwamen. Verder alles autobaan. We zijn onderweg ergens gestopt voor koffie en plaspauze. Rond 14h20 waren we bij Irún, eerst even getankt en toen naar de Mercadona.
Gewapend met de lijst hebben we de kar gevuld. Jacky was zich zorgen aan het maken dat het niet in de auto zou passen. Eh, we hadden nog heel veel plaats over….. En dus zijn we nog eens terug gegaan, LOL. In totaal hebben we € 195 uitgegeven. Viel me reuze mee.

Toen naar het hotel, de kamer is ruim zat maar amper licht in de badkamer (kapotte lamp die niet is vervangen). Morgen voor het eerst ontbijt hier, ben benieuwd….