Zondag, 31 augustus
2025 We wilden niet
vliegen, gewoon lekker relaxt met de auto. We hebben nog even aan
Normandië/Bretagne gedacht, maar nee, de keuze is gevallen op de
noordkust van Spanje en Portugal. Geen huisje, gewoon in hotels, met
ontbijt, liefst van Eurostars. Via hotels is ook nog eens veel
goedkoper dan een huisje ergens huren. En met die enorme ontbijten,
verzamelen we ook nog van alles voor de tussendoortjes, LOL. We vertrekken thuis op zaterdag 4 oktober, overnachten in een Kyriad in Lormont, dat ligt aan het begin van de Rocade van Bordeaux. Kamer inclusief ontbijt voor net geen € 50. Wie doet je wat?! Dan rijden we op een rustige zondagochtend over de Rocade, eerste overnachting is weer in het Exe Zizur in Pamplona. We willen dan kijken of we nog een uurtje door de stad kunnen lopen. Jacky heeft de route gemaakt, ik heb wel wat dingetjes toegevoegd/veranderd, maar het ziet er goed uit! Zo zeg, ZIN IN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Maandag, 30 september 2025Aftellen maar Nicol en Richard waren afgelopen week een paar dagen hier. Leuk, gezellig, maar ook vermoeiend. Nu nog even een paar dagen rusten, ook van mijn medische issues en dan zaterdag via Saintes naar Lormont (bij Bordeaux). Hopelijk hebben we 2 weken mooi weer, ik vind wel dat we dat verdiend hebben!! Zaterdag
en zondag, 4 & 5 oktober 2025 Het
plan was om nog door Saintes te gaan lopen maar omdat het regende hadden we
daar echt geen zin in…. Tanken bij de Leclerc daar, SODEJU, wat een pokkezooi.
Gelukkig kon Jacky nog terug en we besloten naar de U te rijden, ietsje terug,
daar was het zo goed als leeg bij het tankstation. We zijn binnen even gaan
kijken, maar ook dat zag er niet uit. Weer even geplast en toen snel weg daar. Vanwege
de regen besloten we gewoon via de péage te rijden. En natuurlijk waren we
vroeg. We hadden al gezegd dat we eerst naar het Centre Commercial Bordeaux Lac
te gaan, Jacky wilde even naar de Primark (niet geslaagd en OMG wat een drukte
en pokkezooi) en toen naar de Ikea, idem! Hier hebben we een fish & chips
gedeeld, dat was prima. Toen door de drukte naar ons hotel gereden, het Kyriad
Lormont. We
hadden geen verwachtingen, voor € 49 incl. 2 x ontbijt, dan kun je ook niet
teveel verwachten. Maar wat een prettige verrassing was dit. Een mini kamer
(10m2), dat wel, maar alles was er en het was schoon. We hebben prima geslapen,
geen geluidsoverlast van de Rocade of zo. Vanochtend
om 7h30 weer op, we roken het ontbijt! Klaargemaakt
en naar beneden. Het ontbijt was geweldig! Eieren, bacon, verschillende soorten
lekker brood en viennoiseries, ham, lekkere kaas, cereals, noten, fruitsalade,
yoghurt, jams, etc. etc. En heel vriendelijk personeel, zowel gisteren aan de
receptie als nu bij het ontbijt. Dit was een toppertje! We hebben ieder 2
kleine broodjes gemaakt voor onderweg. Na een
lekker ontbijt waren we in 15 minuten de hele Rocade over, dat was voor het
eerst. Op de A63 eerst gestopt bij de Aire bij Cestas voor de beroemde melkjes,
lol, en een halve beker koffie die verkocht werd als een XL beker..... Het
was rustig onderweg en zonnig ook. Totdat we bij de bergen kwamen, toen begon
het af en toe te miezeren.
Toen naar ons hotel, Exe Zizur, hier waren we afgelopen maart met ons drieën en nu hebben we natuurlijk een gewone kamer en geen appartement. Maar een mooie kamer.
Voordat
we naar ons hotel reden hebben we cajun frietjes gedeeld bij Popeye's en de kip
is voor vanavond op de kamer. Lekker. Ook meteen getankt, de prijzen zijn hier
aangenaam: € 1,38 per liter...... Morgen
begint het echte avontuur, dan is alles nieuw. Maandag,
6 oktober 2025 Via
prachtige kleine bergwegen reden we naar Mirador de Ubaba. Hier hebben we een
stukje gelopen, langs een kudde prachtige geiten met enorme hoorns. Het
uitzicht was geweldig, wat een mooi gebied!
We zijn gestopt bij wat uitkijkpunten en bij de zoutwinning Añana, wel leuk om even te zien maar de prijzen van zout waren buitensporig hoog.
We reden op een bepaald moment langs de Ebro, toen een dam en een stuwmeer, wat is het hier mooi!!
De
laatste stop was bij een pyramide, ook hier liepen koeien. We moesten wel even
door een hek kretsen om hier te kunnen komen.
Bij
het hotel eerst even naar de Mercadona aan de overkant. Het is een vrij kleine.
We hebben al wat spullen voor thuis gekocht. Het hotel is wat oud maar de kamer is prima, mét balkon zelfs. We eten een broodje, salade en nog wat kip van gisteren.
Strak
blauw en 24 graden vandaag, jippie!! Dinsdag,
7 oktober 2025
Het mooiste punt was bij Riaño. Hier zie je bergpieken, het meer
en een grote brug over het meer. Net een ansichtkaart!
En toen kwamen we in het Parque Nacional Picos de Europa, eindelijk!! Geweldig mooi, maar eigenlijk zijn er maar 2 wegen, eentje rechtsom en eentje linksom. Wij gingen links om want we moeten naar het westen. We reden heel lang door een kloof, smal, bochtig maar zo mooi.
De
wandeling bij de bekende meren van Covadonga ging helaas niet door. Je kunt er
alleen met bussen komen, dus kaartjes kopen en dan met de meute in de bus,
allemaal naar hetzelfde plekje. Daar doen wij niet aan mee. Dus hadden we
opeens tijd over en zijn we gewoon richting Oviedo gereden. Eerst even naar de
Spaanse Ikea, 2 nieuwe wasmanden voor thuis gekocht en een Wiener Schnitzel
gedeeld. Ongelofelijk als je ziet dat de prijzen van de gerechten hier bijna de
helft goedkoper zijn dan in Frankrijk...... Ook de koffie was hier gratis
(onbeperkt bijvullen), in Frankrijk per kop € 1. Waarom dan???? Het
B&B hotel is prima (kamer 409). We hebben nog gratis koffie gehaald in de
receptie en ons ding gedaan op de kamer.
We eten een salade met een gedeeld broodje.
Het
was zonnig en ook al was het vanochtend behoorlijk koud, vanmiddag was het 30
graden!
Hierna
zijn we nog even bij een Mercadona geweest om 2 broodjes en een salade te
halen.
Daarna
werd het weer met vlagen slechter, regen.
We
besloten de uitkijkpunten te laten voor wat ze zijn, als je niks ziet heeft het
geen zin.
Lekker
gedoucht, onze dingen gedaan, een salade bij de kip, en tv gekeken op de
laptop. Donderdag,
9 oktober 2025 De
afgelopen dagen hebben we gemerkt dat onze planning te ambitieus is, het geeft
geen tijd om even een plasje te doen, even een winkel in te lopen, laat staan
ergens koffie te gaan drinken. Dus passen we het aan. Ook vandaag hebben we
iets geschrapt uit de geplande route. We reden eerst naar een Mercadona in Carballo, broodjes gehaald die we morgenvroeg besmeren en beleggen voor onderweg. Er stond een koffiekraam buiten en we hebben heerlijke koffie gehaald. En toen door naar de Mirador Alto da Vela. De vuurtoren was amper te zien door de wolken op de achtergrond. Bij de mirador was het wel mooi.
Daarna reden we langs de rivier de Porto en daar zijn we even uitgestapt in Cereixo, hier zagen we vanaf de weg een grote horreo liggen, maar we kwamen er niet bij. Wel was er een mooi kerkje.
De
volgende stop was het Santuario de la Virgen de Barca. Met de busladingen komen
ze hier naartoe. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een uitkijkpunt, dit was
een mooie route.
Via kleine en mooie wegen zijn we naar het meest westelijke puntje van het Spaanse vasteland gereden, Fisterra. Dit is ook de laatste stop op de pelgrimsroute Santiago de Compostella. Ook druk, maar wel mooi.
Het was toen al te laat om de andere stop op de route nog te doen. Wel zijn we onderweg nog even uitgestapt bij een Romeinse brug.
Ook de stad
Santiago de Compostella hebben we niet gedaan, ik word nogal gestresst door al
dat verkeer. Even geen zin in. Het verkeerde hotel stond nog in de MyMaps dus
dat was ook nog even een dingetje…. Maar we zijn er. Weer een Eurostars hotel,
dus weer mooi. Het
weer was prima, wolken, zon, wind, 21 graden. Helemaal prima. Sinds
een paar dagen zien we opvallende bouwwerken bij de huizen staan, de zogenaamde
Horreos. In de bergen bij de Picos zagen we ze in het hout (we hopen ze morgen
weer te zien) en in noord Spanje zijn ze anders van vorm en van steen. We
vinden ze prachtig!! HORREO: De Galicische graanschuur is een landelijk bouwwerk dat boven de grond staat, met pilaren en een dak, dat diende om maïs en andere granen te drogen en op te slaan voordat ze werden geconsumeerd. Het is een iconisch symbool van de populaire Galicische architectuur, gekenmerkt door zijn ventilatievermogen, isolatie tegen vocht en bescherming tegen knaagdieren, en er bestaan verschillende typen, afhankelijk van het gebied en het materiaal.
Vrijdag,
10 oktober 2025 We wilden naar Cambados gaan maar we konden niet parkeren. Sodeju, wat een drukte, dat hadden we toch niet verwacht. Dus werd de eerste stop het uitkijkpunt Miradoiro da Siradella. Geweldig mooi!
Daarna
reden we naar Combarro, een plaatsje aan de baai waar het barst van de Horreos,
de mooie "huisjes". We raken er niet op uitgekeken. Het was ook hier
aardig druk, dit is een toeristenplaats.
Vervolgens reden we weer 2 enorme baaien om, we moesten ook een keer een rivier over via een grote brug. We reden langs Pontevedra en Vigo naar Faro Vello de Silleiro. Eerst even rondgelopen daar en toen zijn we daar nog naar een ander uitkijkpunt gereden (bovenop de berg) en toen weer terug naar de Faro om op een muurtje een broodje te eten in de zeer warme zon. Genieten!!
Vervolgens reden we de hele weg pal langs de oceaan, naar Miradoiro de Santa Trega. Aan de overkant van de rivier de Miño ligt Portugal. Het uitzicht hier is adembenemend! We hebben wat gedronken en Jacky had meteen een nieuwe vriendin, een lieve hond. Hier liggen ook een aantal bijzondere bouwwerken, erg de moeite waard.
Onderaan
de berg nog even in Spanje getankt, want in Portugal is alles duurder, en toen
de brug over et voilà, we zijn een uur terug in de tijd en in Portugal. We zijn
even de Continente supermarkt in gegaan om een salade te halen. Strak
blauw en errug warm. Zaterdag,
11 oktober 2025
We reden net voor negen uur weg. De eerste stop was Miradouro do Cervo. Hier
staat een heel groot beeld van een hert (een cervo dus) en het uitzicht is
geweldig. De rivier in het dal is de grens tussen Spanje en Portugal en
gisteren zijn we over die brug gereden. Ons hotel lag rechts van de brug.
De route ging daarna helemaal langs de kust tot aan Castro de São Lourenço.
Hier ligt een kerkje/kapel en ook weer de restanten van die ronde hutjes. En
het uitzicht natuurlijk!
We zijn daarna naar Santuário de Nossa Senhora da Franqueira gegaan. Prachtig gelegen (hoe vreemd, een stuk van 100 meter over een onverhard karrepad.....) en ook prachtig aangelegd. We hebben hier op een terras koffie gedronken, een lekkere stramme tas.
Het was nog vroeg en we wilden de stad Braga doen, we zouden er om 13h00 aankomen. Helaas, we hebben er 20 minuten rondgereden, eerst de stad in op zoek naar de parking, druk, druk, druk. Busladingen vol, groepen à la "follow the flag", ongelofeloos. Ik heb 1 foto gemaakt uit de auto, en dat was Braga voor ons. Door de stressvolle ellende in de steden hier, hebben we nu gewoon besloten om niet meer voor steden te gaan. Hopelijk lukken de kleintjes die we willen doen wel nog, en anders niet. Ook niet erg. We zijn altijd flexibel.
Bij Braga ligt bovenop een berg een kerk met andere mooie bouwwerken, de Basilica de Bom Jesus do Monte. We zijn met een "lift", een soort van trammetje, omhoog en weer omlaag gegaan. Het was hier ontzettend mooi, heel veel bloemen ook.
En toen hadden we zoiets van, we rijden naar ons hotel. En daar zijn we nu, in
het B&B hotel in Guimarães. Prima hotel weer. En gelukkig ontbijt vanaf
6h30. Zondag,
12 oktober 2025 Omdat
het zondag is zijn we vanochtend eerst door Guimarães gelopen. Er is een
prachtig kasteel en de oude “stad” is ontzettend mooi. En nu was het lekker
rustig. We hebben genoten, toch nog wat mooie gebouwen en cultuur gezien. We
hebben hier onze 3e magneet gekocht en iets voor Emma en Mariecke.
Via een binnenweg zijn we naar het oosten gereden, gemiddeld 50 km per uur dus het schiet niet echt op. Het valt ons op dat dit land veel minder leeg is dan Spanje, overal wonen mensen. Het landschap was wel mooi, en overal waar je kijkt zie je bergen, we hebben nog geen stukje plat Portugal gezien. Onderweg hebben we een broodje gegeten, zittend op een muurtje. Ook zijn we gestopt bij een uitkijkpunt, prachtig!
Na 55 km besloten we toch maar de autobaan te pakken, het rijdt meer door en er
is eigenlijk meer te zien, prachtige wegen hebben ze hier. Het valt ons ook op
hoeveel snelwegen er hier zijn, enorm veel.
Het hotel was snel gevonden, weer een Exe vandaag, ruime kamer, zelfs met een
waterkokertje, koffie en thee. Wij hebben onze eigen waterkoker bij zodat we
koffie en thee op de kamer kunnen maken, en daar zijn we erg blij mee. Maar
hier kon ie in de tas blijven zitten. Maandag,
13 oktober 2025 De eerst stop was Ermida de Nossa Senhora de Luz met een Miradouro, net 100 meter over de grens met Portugal, en dat terwijl we net Spanje waren ingereden. Hier stonden de bekende schommels. In heel Portugal staan op de gekste plaatsen schommels, ofwel Baloiço.
Vervolgens in Portugal gebleven om naar
een Ermida en tevens uitkijkpunt de São
João das Arribas te rijden. Het was hier erg mooi, een leeg gebied met af en
toe kleine dorpjes. En opeens een grote kudde schapen midden op de weg. Ze
waren aan het oversteken, Jacky moest op de rem staan. Maar oh, oh, wat
ontzettend leuk is dat. De herder zwaaide vriendelijk met een geroepen “Bom Dia”
en een van zijn 3 honden vond ons erg interessant!!
De
prachtige route bracht ons nog langs een enorm stuwmeer, we hebben hier op een
steen zitten picknicken.
Het laatste uitkijkpunt keek weer uit over de Douro. Ik heb deze vakantie heel veel déjà vue momenten gehad, ik herken andere plekken in wat we nu zien. Heel bijzonder. Dit was een beetje à la Black Canyon of the Gunnison in Colorado.
Omdat
we vandaag ook weer een uur kwijt zijn we daarna naar Salamanca gereden. We
wilden naar een winkelcentrum ook om er even naar de Mercadona te gaan. Helaas,
deze was gesloten. Gisteren was namelijk een nationale feestdag in Spanje, maar
sommige provincies vieren dat op de maandag als die feestdag op de zondag
valt.... Wie het snapt mag het zeggen. Ik was thuis vergeten op te zoeken welke
provincies het op de maandag vieren, tja, Salamanca dus.... Het
hotel is ook nu weer prima, echt Spaans, beetje oubollig maar toch luxe. We
hebben een balkon en enorm terras, maar het is superwarm, dus we houden alles
hermetisch dicht. Het was 26 graden in de kamer en de airco kan het nog niet
echt aan. Dinsdag,
14 oktober 2025 Vandaag
stonden 2 steden op het programma. We hielden ons hart vast, maar, de vorige
steden die we niet hebben kunnen doen vanwege de enorme drukte (Santiago de
Compostella en Braga), waren grote steden, en nu ging het om plaatsen van
middelmatig formaat.
En toen een enorm steile en hoge trap op, als je geen hoogtevrees hebt, dan krijg je dat hier wel, maar, we hebben het gedaan. Wat een prachtig bouwwerk is dit!! Indrukwekkend en zo blij dat we dit hebben gezien. De rest van Ávila was niet geweldig, maar dit was zeker het bezoek waard!
Toen door naar "stad" nummer 2: Segovia. Maar eerst zijn we nog even gestopt bij het uitkijkpunt buiten de stad, waar ook de naam ÁVILA staat en je de stadmuren goed ziet.
Bekend om het enorme
Romeinse aquaduct. Ook hier reden we zo naar de parkeergarage naast het
aquaduct. En ook hier valt je mond open, wát een enorm indrukwekkend bouwwerk!!
Vervolgens liepen we nog verder, op weg naar de alcázar, ook al een enorm
bouwwerk, prachtig. Alles hier in Segovia is mooi onderhouden.
We kwamen ook weer makkelijk uit het centrum weg, eerst nog naar de Mercadona,
spullen gekocht voor thuis (morgen de laatste dingen Irún) en een salade voor
vanavond.
Woensdag,
15 oktober 2025 We
reden om 9h20 weg. Een stuk de N-110 totdat we na 53 km op de autobaan kwamen.
Verder alles autobaan. We zijn onderweg ergens gestopt voor koffie en
plaspauze. Rond 14h20 waren we bij Irún, eerst even getankt en toen naar de
Mercadona. Toen naar het hotel, de kamer is ruim zat maar amper licht in de badkamer (kapotte lamp die niet is vervangen). Morgen voor het eerst ontbijt hier, ben benieuwd….
|