COSTA BLANCA maart 2026

Maandag, 20 januari 2025
Nog maar eens naar Spanje
We hebben echt een probleem met de vakantie..... tjee zeg, de mogelijkheden worden magerder.
We waren al een tijd aan het denken en kijken naar de vakantie voor 2026. Wat een dilemma. Zuid Afrika zou het worden, totdat we de prijzen zagen. En aangezien onze spaarrekening in november 2023 vanwege het erfenis gebeuren, een flinke aderlating had, willen we toch eigenlijk wel eerst onze buffer opbouwen. Op zich gaat dat redelijk snel, maar niet in 1 jaar tijd.
Toen hadden we het geweldige idee om weer naar de USA te kijken. Een camper huren en dan de zuidelijke staten Arizona en New Mexico doen? Route uitgezocht, prijzen (goedkoper dan Zuid Afrika), en toen kregen we nog een geweldig idee. Waarom niet nog eens een maand naar Tucson, dat was ons zó goed bevallen!! Dus gingen we op zoek naar een huis en we vonden er zowaar eentje die betaalbaar was. Op het Omni Resort, niet zo ver van waar we in 2017 zaten. We kregen een optie van de eigenaar, voor de maand oktober 2026, want we wilden niet nu al boeken en moeten betalen.

En dan het nieuws in de wereld. Er zijn mensen die hun kop in het zand steken, wij niet. Het wordt er niet beter op en hoera (NOT) Trump wordt vandaag weer president. We zijn weer enorm aan het twijfelen geslagen. Willen we wel zó veel geld uitgeven voor een vakantie in dat land? Niet dus. Ik heb de optie geannuleerd. Wellicht komt het er ooit nog eens van, maar we zien het wel.
Wat dan in 2026? Spanje bevalt ons nog steeds prima, ik wil voorlopig alleen geen twee keer 4 weken gaan. Jacky en ik missen onze kleine vakantie samen, dus we gaan voor 1 "grote" vakantie aan de Costa Blanca.

Dus, we zoeken weer een onderkomen. Ik heb Carola een prijsopgave gevraagd voor 3 of 4 weken. Ze verhuren in de winter geen 3 weken dus betaal je sowieso 4 weken (we gaan toch altijd eerder naar huis). Ze schreef dat alles duurder is geworden dus is de prijs opeens € 400 omhoog. Dat vonden we nogal wat, want zó veel is het niet duurder geworden. Het huisje is prima, maar erg klein, dus we keken verder. En op zich is dat niet zo'n probleem, maar wel als de prijs hoger wordt dan andere opties. We vinden het te duur geworden.
Altea na Nova bevalt ons erg goed als complex en daar krijg je fikse korting vanaf 4 weken dus ik heb een prijsopgave gevraagd voor appartement 6137. Uiteindelijk is dat goedkoper dan het huisje van Carola en we hebben 3 keer zoveel ruimte en meer comfort. Dus na wat heen en weer te hebben geappt met Marian, hebben we een contract en de aanbetaling is gedaan. We kunnen zelf bepalen wanneer we dan naar huis gaan. Het ligt ook aan de thuissituatie, Mariecke? Oppas nodig? We gaan het zien dan. Het duurt nog even.

    

    

    

    

    

Woensdag, 21 januari 2026
Een jaar verder en klaar om te gaan
We rijden op 26-2 weer naar Zaragoza. Zoals altijd slapen we in Eurostars Rey Fernando. Jacky boekt meestal zodra het kan maar met mogelijkheid tot gratis annuleren. En dan kijkt ze daarna regelmatig of de prijs zakt en jawel, vorige maand was de prijs gehalveerd. En omdat het verschil met een 2 slaapkamer appartement maar een paar euro was, hebben we die weer geboekt: € 74,46 voor zo'n groot appartement inclusief het enorme ontbijtbuffet (en parking) voor 3 personen, wie doet je wat?!
Op de terugweg slapen we dan in het Exe hotel in Pamplona, een appartement met 1 slaapkamer en ontbijtbuffet voor € 72,60. Het ontbijt vind ik daar nóg beter!

Mariecke begint 27-3 haar nieuwe seizoen bij camping l'Anse du Brick net naast Cherbourg. Wij willen dus 24 maart thuis komen zodat zij de 25e kan gaan rijden, dan heeft ze tenminste de 26e nog om te settelen. Mariecke zorgt dus voor de katten, het zijn er "nog maar" vijf; Sammie hebben we moeten laten inslapen op 9 december en precies een maand later is Sientje thuis gestorven, waarschijnlijk een hartaanval. Ik ben wel weer heel erg blij dat we geen oppassers nodig hebben.
Emma begint 1 maart biij Guillaume op een andere camping op Ile de Ré. Zij verhuist dus rond dezelfde tijd als dat wij vertrekken. Ze gaan nu allebei voor Sandaya werken en hopelijk bevalt die keten goed.

Nog 5 weken, lekker. Jacky heeft weer genoeg wandelingen en we hopen dit jaar weer goed weer te krijgen!

    

Donderdag, 26 februari 2026
On our way again
Vandaag is het weer zo ver, we gaan naar de Costa Blanca. We reden rond 7h00 weg en deze keer tankten we pas onder La Rochelle, waar het zoals altijd, druk was.
We zijn weer even gestopt bij St. Léger, koffie gedronken. Daarna heb ik gereden. Ik was de afgelopen dagen ziek en ook nu nog niet helemaal in orde, maar het ging gelukkig goed genoeg dat ik een stuk kon rijden.
We waren redelijk snel om Bordeaux heen. En natuurlijk zijn we gestopt bij Cestas. Koffie gedronken en wat melkjes meegenomen……. Ons kent ons. Genoeg voor de vakantie dus.

Vlak boven de grens hebben we nog even gestopt bij aire de Labenne, broodje gegeten en van stuur gewisseld. We zijn ook deze keer weer door de bergen gereden naar Pamplona, nog even getankt en weer door.

We waren rond 16h30 in Zaragoza. Eerst lekkere cajun frietjes gegeten bij Popeye’s en de kip meegenomen voor vanavond op de kamer.
We hebben deze keer weer een appartement met 2 slaapkamers, lekker veel ruimte. We zijn op tijd gaan slapen, lange dag.

Vrijdag, 27 februari 2026
Altéa, we zijn er weer
We waren vroeg vandaag, net na 7h00 waren we aan het ontbijt, lekker als altijd en hoera, deze keer hadden ze ook de overheerlijke amandeltaart, dus we hebben wat stukjes meegenomen voor onderweg. En wat broodjes en fruit. We hebben ook onze kleine flesjes kunnen vullen met vers sap.
We reden zowaar om 8h00 weg, zo vroeg zijn we hier nog niet eerder vertrokken.
Omdat het vandaag prima weer zou zijn hadden we al een route uitgekozen, een stuk binnendoor zodat we wat mooie dingen konden zien.

Bij Sarrión zijn we van de autobaan afgegaan. De route ging via Manzanera, Los Cerezos, Arras de los Olmos naar Titagua. Hier zijn we naar de Ermita de Nuestra Seńora del Remedio gegaan. De route was prachtig, weer heel anders en héél veel bloeiende amandelbomen. Dit hebben we nog niet eerder gezien, wat een geluk!

De ermita was mooi en het uitzicht ook.

    

    

    

    

    

    

    

Daarna verder gereden naar Chelva, hier ligt het Romeinse aquaducto de Peńa Cortada. Hier zijn we gaan wandelen, naar het aquaduct. Het was nogal kretsen en klauteren, en ik was nog niet stabiel, dus erg voorzichtig doen.
Jacky en René zijn over het aquaduct gelopen, om bij de tunneltjes te kijken, ik durfde dat echt niet aan, ben lekker in ’t zunke zitten wachten. Het was er wel erg mooi!
En toen weer terug naar de auto.

    

    

    

    

    

    

    

We zijn nog gestopt bij de Mirador de Domeńo Viejo, daar zagen we een behoorlijke waterval.

    

Bij Llíria zijn we wat gaan eten bij de BK, we hadden tijd over. De Mercadona lag hier naast dus hebben we meteen wat gehaald voor vanavond, dan hoeven we niet nog eens in Benissa. Ook meteen goedkoop getankt.
En toen weer door.
Ik zag dat de randweg van Valencia behoorlijk vast stond, 2 ongelukken en dus zijn we nog een stukje binnendoor gereden. Dat ging prima, helaas was daar toen ook net een ongeluk gebeurd, maar toen wij daar kwamen viel het reuze mee.

Marian geappt dat we rond 17h15 in Altea la Nova zouden zijn. En dat klopte precies. We hebben heel eventjes moeten wachten, toen kwam ze. Auto in de garage gezet en naar boven. Administratie afgehandeld. Ze had de bedden gemaakt terwijl we alles zelf bij hadden, we gaan daar geen kapitaal voor betalen als we het ook zelf mee kunnen nemen. We laten het oude linnengoed gewoon hier.
Toen Marian uiteindelijk weg was hebben we de auto leeg gehaald en zijn we aan het werk gegaan. Uitpakken, bedden doen, alles een plek geven, om 20h00 vonden we het mooi geweest.
Emma en Mariecke nog even gebeld, Emma vertrekt morgen naar de nieuwe camping.
Pasta in de magnetron gedaan (deze blijft lekker) en effe voor de ENORME tv hangen. The Voice gekeken en daarna, moe, naar bed. Hele lange dag!!

Zaterdag, 28 februari 2026
De eerste boodschapjes en verder niks
Vandaag rustig gedaan. Het waaide flink zagen we, het is niet warm, maar binnen is het warm genoeg dat we geen kachel aan hoeven, een verademing!!

Na het ontbijt reden we naar Albir / Alfaz del Pi. De eerste winkel was zoals altijd de CostaBlanca supermarkt. Meteen wat Nederlandse en Duitse dingen meegenomen voor thuis. Het kan maar gedaan zijn. Toen hebben we daar koffie gedronken met onze eerste tostadas, lekker weer!!

Daarna doorgereden naar Finestrat, eerst even naar de Action, ik was mijn muismat thuis vergeten en mijn muis doet raar. Oh ja, en mijn laptop bril is kapot gegaan en de leesbril uit de Dokker was verdwenen (niet handig dus). Maar daar waren we snel klaar. Toen naar de Mercadona. Het was lekker rustig terwijl het gisteren toen we aankwamen, overal poepdruk was.
Flink boodschappen gedaan, nog niks voor thuis gekocht, behalve 12 spuitbussen met het reuk spul. Dat heeft niet elke Mercadona.
En toen terug naar huis. Alles opgeruimd, vlees verdeeld, we hebben genoeg vlees en vis voor ruim 2 weken!
Thuis op het terras geluncht met tomaten/tonijnsalade en lekker brood erbij.

De rest van de middag gelummeld. Aan het eind van de middag hebben we wat tv terug gekeken. Emma stuurde berichtjes, ze was aangekomen op haar nieuwe camping en ze stuurde wat filmpjes. Later vertelde ze dat Eva ook was aangekomen, ze zitten samen in een gastenhut zo lang de seizoenshutten niet klaar zijn. Hopelijk hebben ze een leuk seizoen!
Wie is de Mol is begonnen, dus weer lekker kijken, wat een enorme tv staat hier, niet normaal.

We hebben een rib van de bbq gegeten met gepofte erpel en salade. We gaan zien hoe lang we met de bbq doen, de fles is niet erg gevuld en we gaan geen nieuwe kopen.

Zondag, 1 maart 2026
Markt in Albir en geen café con leche
Ik was om 5h00 alweer op, kon niet meer slapen en dus ben ik maar opgestaan. Balen. Maar ik had nog van alles te doen aan de laptop, moest het verslag nog maken van 3 dagen, bankafschriften downloaden, stroom overzicht, dat soort dingen. En guess what, Jacky was niet veel later ook op.

Het ontbijt was simpel, sneetje brood maar het smaakte me niet. We waren natuurlijk ook vroeg klaar en dus reden we om 8h50 al naar Albir. Gewoon even naar de markt. Ik wilde nog kijken voor een nieuwe sjaal en we hebben er 2 gekocht, eigenlijk voor Jacky maar ik kan ze ook gebruiken. En ik heb een andere tas.
Daarna zijn we naar de boulevard gelopen, Hier ligt een Ale Hop en die was nog net niet open (het was nog net geen 10h00), Even geplast (er zijn openbare toiletten, dat wist ik niet) en toen naar Ale Hop waar we lekkere hebben gekeuteld. Leuke dingen altijd. We hebben iets kleins voor de meisjes gekocht.

    

    

We wilden koffie drinken bij de nieuwe zaak Puur Hollands, aan de grote weg. Toen we daar kwamen was het poepdruk, allemaal van die blonde Dollies zeg maar, dus nee. Er was geen enkele stoel vrij. Misschien een andere keer nog, we gaan het zien.
Dus reden we naar huis, koffie gedronken en ik heb nog wat geslapen.

Later zijn we nog even door het complex gaan lopen, het is ontzettend rustig, het lijkt alsof er niet veel bewoners zijn. Ons maakt dat niet uit. We houden van de stilte en rust tenslotte.

We eten stukjes kip van de bbq met salade en een bakje rijst met groenten.
We hebben verder wat programma’s teruggekeken en vanavond nog FBI en een deel van Shooter, mijn ogen vielen dicht dus lagen we vroeg in bed.

Het ziet er niet naar uit dat we mooi lenteweer gaan krijgen dus we moeten maar gewoon ook met bewolking gaan wandelen want als we op die zon moeten wachten…… Thuis is het mooi. Tja.

Maandag, 2 maart 2026
Moraira en het lijstje afwerken
Geen zon vandaag. We zijn naar Benissa gereden, even Engelse worstjes gehaald en we hebben nog 2 pies en chicken Kiev meegenomen.
Jacky heeft al jaren een huis in haar favorieten staan, net voorbij Teulada, daar zijn we even gaan kijken, we zagen niet veel, maar de ligging is goed en het zag er prima uit. Wie weet een keertje.

Van hier reden we naar Moraira, eerst even naar de Pepco, waar ze hele leuke dingen hebben. We hebben best wel wat gekocht voor thuis. Toen naar de Chinees, we hebben gevonden wat we zochten, o.a. kommen voor Emma voor als ze in Passerose woont.  
Toen hebben we 2 volle tassen met boeken afgegeven bij de charity shop. Die zijn we weer mooi kwijt.
Geparkeerd op de grote parking waar de markt is. De campers kunnen hier nu niet meer op staan, er zijn balken boven de weg gemaakt, eindelijk!! Die camperaars nemen alles over, vreselijk.
We zijn gaan lopen, eerst koffie gedronken bij Las Gaviotas, met tostadas erbij natuurlijk. Toen nog in een leuke winkel gaan kijken, ik heb een paar nieuwe armbandjes, Jacky oorbellen. Langs de zeer zee zijn we terug gelopen.

    

    

    

Vervolgens over de kustweg naar Calpe, hier zijn we naar de Mercadona gegaan, we hebben de spullen voor thuis al grotendeels gekocht, ook voor Emma. Ook hebben we nog even getankt, door de oorlog tussen de VS / Israël en Iran schieten de prijzen weer omhoog, stel varkens zijn het, excuus aan de varkens.

Thuis hebben we laat geluncht met de pies, erg lekker. Eind van de middag de (ENORME) tv aan en wat terug gekeken en verder gegaan aan The Night Agent. Bijna klaar met seizoen 2, en dan beginnen we aan het 3e seizoen, lekker.
Ik heb wat visjes gefrituurd en een chicken Kiev voor Jacky, de salade hebben we eerst gegeten.
Kopen zonder Kijken gekeken.
Het ziet er totaal niet uit alsof we nog lente gaan zien hier. Er staat ook erg weinig in bloei.

Dinsdag, 3 maart 2026
Ondara met wat shoppen
Het is gisteren begonnen te stormen en de rolluiken en zonnescherm maken een held kabaal. Ook het fluiten van de wind op het terras, we hebben allemaal last gehad, maar ik heb toch prima geslapen.

Nou, het is dus pokkeweer. En dan kun je niks doen, dat weten we maar al te goed van 2 voorgaande keren. En dus wordt het Portal de la Marina in Ondara. We zijn begonnen bij Lefties, ik heb maar 1 lange broek bij (buiten mijn thermolegging) en dus moet ik nog een broek kopen, idioot gewoon. Jacky en René allebei nog sokken en dat was het weer. We hebben ernaast koffie met tostadas gehad. Hier lag nog een Pepco en ik heb alweer een nieuwe beker gekocht.

Toen naar het tuincentrum bij Jávea, deze keer via een fikse omweg want er was een klein stukje weg afgesloten. Ze hadden niet veel deze keer. Jammer, maar wel goed voor de plaats in de auto.

Daarna zijn we even naar de Mercadona in Benissa geweest, nog wat dingen, ook voor Mariecke, gehaald.
En toen weer naar huis, tv gekeken, iets anders kun je niet doen.
Jacky heeft pasta Vongole gemaakt, lekker!
Lekker The Night Agent gekeken en vanavond Winter vol Liefde, LOL.

Woensdag, 4 maart 2026
Alweer geen fluit te doen
Het blijft maar stormen, het kabaal is enorm, alles fluit, kraakt en kleppert. Wat een ellende is het hier qua klimaat geworden. Werkelijk overal is het beter dan hier. We hebben voor volgend jaar al geboekt maar als het dan weer zo is, dan gaan we niet meer in maart.

Ik heb Engels ontbijt gemaakt en we hebben rustig aan gedaan. We kunnen echt niks verzinnen om te doen, dus maar naar de Mercadona in Finestrat gereden, maar dan wel via de CostaBlanca winkel. De pruimentaart van hier was errug lekker en maar € 1,25 per stuk, dus we hebben wat gehaald voor vanmiddag. En toen dus naar de Mercadona. En weer naar huis. Tja.

Simpel geluncht, ieder voor zich. Jacky maakt voor vanavond Griekse kip en we gaan verder met The Night Agent.

Donderdag, 5 maart 2026
Oh wat zijn we aan het genieten……
Het stormt nog steeds, en nu regent het ook nog eens. We are having sooooooooo much fun, NOT. We zitten gelukkig in een heel groot appartement, hebben tv en we verbruiken thuis geen stroom, kan niet wachten op de EDF factuur! Hier hoeven we de kachel niet aan, dat was vorig jaar wel anders, dat huisje was zo ontzettend koud, maar gelukkig was daar héél veel kwh inbegrepen. Hier betalen we weer per kwh, en meer dan thuis…. Maar goed, we stoken dus niet.

Vandaag wordt alweer een dag niks doen. Je kunt toch niet blijven shoppen? Op een terrasje zitten kan ook al dagen niet. En dus zorgen we gewoon voor ons eigen eten. Met wat geluk houden we weer geld over, zoals altijd.

We gaan verder met tv kijken, gelukkig hebben we nog genoeg keuze.
Vanavond eten we braadworst, lekker hoor, en kijken we de reünie van winter vol Liefde.

Vrijdag, 6 maart 2026
Heel even naar Moraira
Het is om depressief van te worden, het weer. Ik geloof dat we dit jaar nóg slechter weer gaan hebben dan vorig jaar. We hebben de zon welgeteld een half uurtje gezien, verder alleen maar storm en/of regen.

We zijn naar Moraira gegaan, ik heb alleen een pot komijn gekocht op de markt. We zijn naar La Cena gelopen (jassen aan) waar we koffie hebben gedronken. Ze bestonden nu 10 jaar en we kregen een cadeautje, ofwel een glaasje cava ofwel een stukje gebak, dat was lekker.

Toen naar de Chinees en de Pepco. Ik heb wat nagellak voor Mariecke gekocht en bij Pepco heeft Jacky een trui en ik een shirt met lange mouwen gekocht voor onder mijn sweater, nu heb ik steeds mijn pyjama er onder.

En toen weer naar huis. Ieder voor zich geluncht, gelummeld en later weer tv gekeken, opgenomen programma’s en ’s avonds The Voice.

We hebben de 2e helft van de braadworst gegeten, met erpels en salade erbij.
Zo zeg, wat genieten we van de vakantie…… not.

Zaterdag, 7 maart 2026
Winkelen in Finestrat, friet met een bamischijf en een mokkagebakje
Het weer was zoals we ondertussen gewend zijn, niet goed dus. Er is op deze manier geen fluit te doen dus zijn we naar Finestrat gegaan, eerst de Decathlon (niks gekocht), de PrimaPrix (niks gekocht), Pepco (t-shirt en nog een kaars gekocht) en Maisons du Monde (niks gekocht) en als laatste weer even naar de Mercadona.
Het begon een beetje op te klaren (WAAAAATTTTT?????) en we besloten binnendoor naar Alfaz te rijden, waar we weer lekkere pruimengebak hebben gekocht, voor vanmiddag. En daarna naar Albir. Zoals altijd hebben we geparkeerd bij de MacDo en liepen we als eerste naar Puur Hollands, op FB zien we hier goede dingen van. Hier hebben we dus krentenbollen en 3 mokka hazelnootgebakjes gehaald, die zijn voor morgen.
Voor de lunch zijn we naar Bon Patata gegaan, een grote friet met mayo op het terras gedeeld (jawel, we konden zowaar buiten zitten) en 2 bamischijven mee naar huis.

Daarna hebben we even een half uurtje in de zon kunnen zitten, het was in de zon zelfs erg warm, maar de wolken kwamen alweer snel.

Alweer tv gekeken (begonnen aan de serie The Residence, leuk!) en á avonds Wie is de Mol.
Op tijd naar bed, ik slaap goed!

Zondag, 8 maart 2026
De Ifach en de boulevard van Calpe
Het was droog en geen storm, wow. Dus we besloten naar Calpe te rijden, we hebben onderlangs de Ifach gelopen, altijd een lekker en mooi stukje. Het was zelfs deels zonnig, wow. Wel aardig aan de frisse kant.

    

    

    

    

Hierna hebben we aan het begin van de boulevard geparkeerd en zijn we gaan lopen naar het terras waar we al eerder nachos hebben gegeten. Nu koffie met tostadas. En toen weer terug, we hadden eindelijk weer eens wat meters in de benen.

Daarna naar huis, geluncht met de Texas wrap salade. En later maar weer de tv aangezet. We hebben The Residence afgekeken en wat opgenomen programma’s terug gekeken. Wat fijn dat we Netflix nog hebben en dat we in elk geval lekker tv kunnen kijken.

We hebben bami gegeten (van de CostaBlanca winkel). We moeten nog wat halen voor thuis, deze is nl. lekker.
’s-Avonds FBI en Star Trek gekeken. Emma was in het weekend thuis en nu weer op het eiland.

Oh ja, sinds ruim een week is Amerika en Israël in oorlog met Iran, en alle VAE en andere Arabische landen zijn ook betrokken in het conflict. En wat denk je? De benzineprijzen schieten weer de lucht in, stel achterlijke varkens.
We hebben al besloten dat we geen afstanden gaan rijden hier, we hebben de bergen wel gezien, teveel fietsers OVERAL, en de benzineprijzen. Tja.

Maandag, 9 maart 2026
Wandelen in Lliber
Het was strak blauw vanochtend, maar we wisten ook dat dat maar een paar uur zo zou blijven.

Na een Engels ontbijt, vertrokken we naar Lliber, hier zijn we gaan wandelen. Een leuke wandeling!! Lekker in de zon, ik had voor het eerst mijn korte broek aan en zelfs een topje onder mijn trui, die trui is uit gegaan. YES!!

    

    

    

    

    

    

    

    

    

Na de wandeling hebben we koffie gedronken met tostadas erbij, op het pleintje bij de kerk. Al die fietsers die langs komen, BLEGH.

Ondertussen waren er alweer aardig wat donkere wolken….. We zijn in Benissa naar de Mercadona en even de Consum geweest.
Thuis hebben we buiten gegeten, een salade met zalm (niet de lekkerste die we ooit hebben gehad zeg maar) en een pizza.

René en ik zijn nog naar een appartement gaan kijken, de ligging en de parkeerplek, in ons complex. Er stond een NL man op het terras en die vertelde dat het uit de verhuur gaat, de eigenaren gaan er zelf wonen, jammer.
Vanmiddag weer tv terug kijken (The Shooter) en kijken wat we nog hebben.
We eten gepofte erpeltjes, gemarineerde vleugels en salade.

Dinsdag, 10 maart 2026
Hoe houden we onszelf bezig?
Het was ook vandaag geen goed weer, de wolken kwamen steeds lager. De keuze is dan natuurlijk enorm beperkt, maar we hadden toch wat verzonnnen.

Na het ontbijt reden we naar de Chinees in Moraira. Jacky moest gespen hebben, die gaat ze thuis onder onze rugzakjes hangen. Ook zijn we nog even naar de Pepco gegaan om nog een nieuwe boodschappentas te halen. We willen thuis de hele grote en de slechte gaan vervangen door kleinere tassen. Die van Pepco heeft een rits, dus handig voor met vakanties, die tassen kun je lekker vol maken en dan met gesloten rits op de zijkant leggen. En ze zijn nog leuk ook!

Toen naar het tuincentrum Montgó Verd bij Javéa. Ik wilde toch een paar kleine Spaanse Margrieten meenemen, thuis is bijna alles kapot gegaan door de sneeuw. Ik heb nu 2 gele en 2 roze.

De volgende stop was het winkelcentrum bij Ondara. Ik had toevallig op Google Maps gezien dat er vlak voor Gata de Gorgos een lavador en een molen was, meteen langs de weg. Die hebben we nog nooit gezien. We hebben er even rond gelopen, best mooi. De lavador was uit de Moorse tijd. Er stond ook een hele grote eucalyptus uit 1915, deels verwoest door een brand in 2020. Toch leuk om hier even te kijken.

    

    

In Ondara was het koffieterrasje natuurlijk weer helemaal vol. We zijn even door de rommelige Carrefour gelopen, voor Jacky hebben we een mooie slakom gekocht. Toen naar de wc en daarna zagen we dat er plaats vrij was op het terrasje, dus we hebben koffie gedronken. We wilden voor de lunch naar de KFC maar we moesten nog wat tijd vullen omdat die pas om 12h00 open gaat. We zijn nog bij een paar winkels binnen gelopen, niks meer gekocht.

En toen naar KFC, lekker kip gegeten en oude friet gedeeld. De frieten zijn meestal een blamage, dus dat doen we niet meer.
En toen weer naar huis. ’s-Middags weer gelummeld en tv terug gekeken. En een nieuwe serie begonnen op Netflix: Black Doves. Morgen kijken we de rest. De komende 3 avonden komt De Verraders, ook leuk.

Ik heb visjes gefrituurd, salade en wat erpels erbij.

Morgen alweer slecht weer…..

Woensdag, 11 maart 2026
Regen, regen, regen
Het regent weer, hard. We hadden zoiets van, we blijven thuis. Maar op een bepaald moment hebben we onze pyjama toch maar uit gedaan en zijn we naar de CostaBlanca winkel gegaan, een stukje pruimentaart gehaald en helaas hadden ze alweer geen bami. Nog even koffie met tostadas erbij gehad, maar wel binnen moeten zitten. Toen even door naar de Mercadona in Finestrat.

De rest van de dag thuis gelummeld en voor de tv. Black Doves afgekeken en ’s-Avonds weer de Verraders.

Donderdag, 12 maart 2026
Een wonder is geschied, de zon is er
Het was blauw toen we opstonden. Dus gaan we wandelen. Jacky had een wandeling bij Gata de Gorgos. Een leuke, soms pittige wandeling. We eindigden bij de picknickplaats met een schitterend uitzicht rondom, waar we in sept/okt 2024 ook zijn geweest. Hier hebben we een half uur zitten genieten in de zon, broodje en drinken erbij, wie doet je wat?! En toen weer terug naar de auto.

    

    

    

    

We zijn daarna naar Jalón gereden waar we met verschillende tapas hebben geluncht bij Aleluya, ook binnen, voor het eerst. Hun terras was afgesloten, wellicht vanwege alle regen die is gevallen.
Lekker gegeten voor € 30, inclusief koffie!

Daarna naar huis. Er waren ook weer wolken in de middag. Tja.
Op het eind van de middag de tv aangezet, wat terug gekeken en een nieuwe Netflix serie begonnen Bodyguard. Misschien houden we Netflix nog wel eventjes aan, we hebben tenslotte genoeg tijd om tv te kijken.

Kip van de grill gegeten, met salade en erpelsalade erbij.

Vrijdag, 13 maart 2026
Het lijkt bijna of we vakantie hebben
De dag van de afrekening EDF, heerlijk! En we krijgen weer een kleine € 1000 terug, dat kunnen we mooi gebruiken in Canada.

Vandaag zou het de hele dag mooi weer zijn. En dus gingen we wandelen, bij Fleix deze keer. Ook deze was pittig met behoorlijk steile stukken, omlaag (oef de knieën) en omhoog. Maar wel weer lekker. We liepen van Fleix naar Campell. Langs Font de Campell, heel mooi, en Ermita de San Josep.

    

    

    

    

    

    

    

In Fleix is niks om koffie te drinken maar een dorp verder in Benimaurell, wisten we wel een terras, hier zijn we nl. al eens geweest. Lekker in ’t zunke koffie gedronken, € 5,10 voor 3 koffie, dat kan bij ons helaas niet.

We besloten om gewoon thuis te lunchen maar wel eerst naar de Mercadona in Benissa te gaan en ook even druiven en erpelsalade gehaald bij de Lidl daar. Thuis lekker in de zon op het terras geluncht met tomaten-tonijn salade en lekker brood.
De rest van de middag buiten gezeten, in de zon of schaduw, lekker hoor.
We eten burgers van de grill met gepofte erpels en een salade.
Zo meteen gaan we verder met Bodyguard en nog wat terug kijken. En dan The Voice.
Morgen zou het weer bewolkt zijn, we hopen naar Benidorm te kunnen gaan, lopen over de boulevard, nog wat kilometers maken.

Zaterdag, 14 maart 2026
Benidorm of toch maar niet
De stroom viel uit om 7h45 in een deel van het complex. Ik wilde net Engels ontbijt maken, niet dus. Na wat berichtjes met Marian, schreef ze dat het om 9h20 verholpen zou zijn, niet dus. Een uur later pas. De garagepoorten gingen ook niet open, de noodhendel werkte niet, en dus zaten we vast totdat we weer stroom hadden. Je zal maar net in de lift staan…..

We wilden in Benidorm over de boulevard lopen, maar het was dus al laat. Eerst even naar de nieuwe Aldi in Finestrat en naar de Action. Niks gehaald.

Toen naar de boulevard, OMG zo erg hebben we het nog niet eerder gezien, England’s Finest (eh, niet dus), dus na 10 minuten reden we weer weg. Geen Benidorm meer voor ons. We besloten naar de CostaBlanca winkel te gaan, kijken of er al bami was, niet dus. Ik heb het gewoon in het Spaans besteld, maandag kunnen we 4 bakken ophalen.
Toen voor de lunch naar Bon Patata, maar eerst hebben we weer krentenbollen gehaald, 2 zakken voor ons hier en voor Emma en Mariecke ook elk een zak.
En toen friet met een bamischijf of bitterballen erbij. Lekker. Daar zijn we nu klaar mee.
En toen naar huis. Geen zon vandaag dus lekker tv gekeken weer. Wie is de Mol. Tja, wisten we het maar.

Zondag, 15 maart 2026
Wandelen bij het meer van Orxeta
Het was blauw en zonnig maar met een hele koude wind. Gelukkig had ik mijn trui aangedaan over mijn topje.
We zijn gaan wandelen bij het stuwmeer tussen Villajoyoso en Orxeta. Niks spectaculairs, maar wel een leuk stukje lopen. Ik heb nog een klein plantje uitgegraven, we gaan het zien.
Na de wandeling hebben we een broodje gegeten en wat gedronken, beetje uit de wind, op een bankje met zicht op het meer.

    

    

    

    

    

Toen reden we naar de ermita in Orxeta en zijn we ook door het dorp gelopen. Geen enkel terrasje voor onze dagelijkse café.

    

    

    

Toen via de mooie weg terug naar huis. We hebben een pizza met knakworstjes in de oven gedaan, beetje vreemd.
Nog wat in de zon gezeten, maar warm was het niet. Tv terug gekeken.

Maandag, 16 maart 2026
Wat een drukke dag, LOL
Zonnig en blauw en niet zo veel wind als gisteren. We hebben buiten in de zon ontbeten. Lekker.
We zouden gaan wandelen bij Font de Partegat en we waren vroeg de deur uit. In oktober 2024 hebben we hier een geweldige wandeling gedaan, nu liepen we een ander pad, 220 meter omhoog, en toch ging het voor ons vrij makkelijk. Dit is een geweldig mooie plek!! We zagen Ibiza, heel veel bergen overal en de zee. Ook Guadelest zagen we liggen.

    

    

    

    

Op de terugweg (het was een heen en weertje) namen we een kleine detour langs een sneeuw opslagplaats (vroeger dan). Het paadje was niet makkelijk en het paadje verder vonden we niet dus het was nogal een avontuur, maar alweer, we hebben het gedaan.
Toen wilden we een tussenpad volgen, we konden hem na wat meters niet echt vinden en met ons vorige avontuur nog vers in het geheugen, zijn we omgedraaid.
Bij de Font hebben we nog even gezeten met wat te drinken en eten. En toen de berg weer af.

    

    

    

    

In La Nucia zijn we naar de Mercadona gegaan, en hebben we gegeten bij de nieuwe Burger King, 3 burgertjes, 1 grote friet en uienringen voor net geen € 10. Wie doet je wat?!
Toen zijn we de bami gaan ophalen. Er lag nog 1 bak in de koeling dus die heb ik ook meegenomen. En natuurlijk 3 stukjes pruimentaart, lekker.
Even getankt, kost nu al € 1,635 dankzij de oorlog in Iran, in Altea. Thuis even in de zon en we eten de frituurvisjes en chicken Kiev vandaag.

Tv terugkijken en dat was het weer voor vandaag.
Oh Mariecke’s Twingo moet naar de garage en dus vertrekt ze met de Sandero naar Normandië…. Na 2 weken wil ze dan terugkomen om de auto’s te wisselen.

Dinsdag, 17 maart 2026
Even een makkelijke wandeling, of niet soms
En het goede weer houdt nog even aan, gelukkig. De laatste dagen hebben we tenminste een vakantiegevoel.
Omdat de knieën gisteren nogal belast zijn geworden, wilden we vandaag een makkelijke wandeling doen. Jacky had nog iets bovenop bij Cumbre del Sol.
We begonnen inderdaad makkelijk en vlak. En toen gingen we opeens steil naar beneden en weer omhoog en weer naar beneden en weer omhoog. En zo ging het door totdat we weer bij de auto waren. Het was iets meer dan 6 km en echt wel moeilijker dan gisteren. Halverwege stond gelukkig een bankje waar we een krentenbol hebben gegeten. Maar, we hebben het maar weer mooi geflikt!
Bij de auto stond een kleine Spaanse Margriet, die hebben we uitgegraven en deze gaat mee naar huis. Ik heb nu 3 verschillende plantjes uit de natuur en dus de gekochte Spaanse Margrieten.

    

    

    

    

    

    

    

We zijn daarna koffie gaan drinken op “ons” terrasje in Moraira, met een stuk Selva de Negra om te delen. Dit is de laatste keer dat we hier komen. Kleine koffie en het stuk taart was oud maar flink duur geworden. De service vinden we al een paar jaar niet geweldig. Je kunt beter naar La Cena gaan. Genoeg keuze hier.

    

    

We zijn daarna nog even naar de Pepco gegaan en hebben nog 4 boodschappentassen gekocht, die met een rits bovenop. En Jacky nog een shirt. Toen naar de Chinees voor touw en nog 3 pillendoosjes voor mij voor onze 6 weken Canada. En toen weer door.
Ik wilde nog 1 keer gaan eten bij Kentucky en daarvoor zijn we naar Calpe gereden. Weer lekker gegeten. We doen niet moeilijk en hebben simpele wensen. En toen naar huis, het was al 15h00 geweest.

Nog even in de zon, gelummeld en The Shooter teruggekeken voordat de Verraders begon.
Gemarineerde kipstukjes van de grill, salade en erpelsalade erbij.

Woensdag, 18 maart 2026
Wandelen bij Jálon
Het was zonnig totdat het niet meer zonnig was. Jacky had een korte wandeling in een zijdalletje bij Jálon, de weg richting Pinos, maar dan van de andere kant. We hadden nog steeds last van onze knieën en dus hebben we hem nog wat ingekort. Het was wel makkelijk lopen, over een weggetje. Verder niet echt bijzonder. Ik had mijn trui aan want warm is het echt niet.

    

    

    

    

Na de wandeling zijn we naar Jálon gereden waar we bij de kerk op een terrasje koffie hebben gedronken, toen even een stokbrood gekocht en naar huis.

We zijn met een nieuwe Netflix serie begonnen: FUBAR. Is wel aardig. Zoals ik vaak zeg hier, gelukkig hebben we een grote tv, lol.

Donderdag, 19 maart 2026
Markt in Javea en Sint Joep
We hebben besloten nog een dag eerder naar huis te gaan, het weer is niet om over naar huis te schrijven, koud en heel veel wind. We gaan dus niet maandag naar het Exe in Pamplona. Zondag rijden we naar ons hotel in Zaragoza, maandag naar een B&B hotel in Lormont, dan zijn we dinsdag rond het middaguur thuis. Genoeg tijd om op te ruimen.

Er is niet echt iets wat we nog willen maar we besloten vandaag maar naar de markt in Javea te gaan. En daarna zouden we naar de Mercadona en de Chinees in Moraira te gaan. Totdat een Spaanse seńora vertelde dat het vandaag hier een feestdag is, jawel St. Josep. De markt stond er grotendeels wel. We hebben niks gekocht maar wel koffie gedronken met tostadas (onze laatste??).

We zijn voor de vorm via Moraira gereden maar de winkels zijn dus dicht vandaag. Dus toen maar naar huis.
Buiten geluncht en later tv gekeken, eerst de rest van FUBAR en daarna De Verraders.

Vrijdag, 20 maart 2026
Alsnog naar Moraira
We zijn weer ziek hoor. René heeft ons aangestoken. Hij is het alweer kwijt en wij lopen er natuurlijk weer weken mee. Hij is bedankt! NOT.

Eerst naar de Chinees en toen even naar de Mercadona in Moraira, nog een paar dingetjes van eten gehaald.
Verder niks, begonnen aan het 2e seizoen van FUBAR.
Morgen onze laatste dag hier, we gaan misschien even naar de CostaBlanca winkel en dan inpakken.

Zaterdag, 21 maart 2026
Helemaal niks en tv kijken
Ik had echt geen zin om vandaag nog iets te gaan doen. Wat dan? Het weer was niet geweldig (elke dag enorm veel wind) en ik wil gewoon de boel inpakken.
Dus, we hebben het rustig aan gedaan, de auto al ingepakt (ik snap niet dat mensen dat pas doen vlak voor ze vertrekken, pffff), en verder weer tv gekeken (Dept. Q op Netflix).

René heeft de burgers en braadworst nog op de grill gelegd, voor onderweg morgen, op broodjes en om te schnebbelen. We hebben het gelukkig de hele vakantie gered met het beetje gas dat in de gasfles zat. Want blijkbaar heb je hier pech als de fles leeg is want je krijgt geen nieuwe, tja, service…..

Zondag, maandag en dinsdag, 22, 23 en 24 maart 2026
De reis naar huis
Het was prachtig weer, ik heb dat graag op de reisdagen.
We hebben nog ontbeten, de laatste restjes opgeruimd en schoongemaakt, foto gemaakt van de stroommeter en rond 9h15 reden we de garage uit. Eerst nog even de laatste afval weg en ik heb de sleutel bij Marian in de bus gedaan. En toen, óp richting Francia.

Het was heerlijk rustig op de weg en we rijden niet hard, scheelt benzine en de prijzen, tja, thank you very much you orange idiot in the white house. NOT!
In Benissa hebben we getankt en hoera, Spanje heeft net de TVA van de benzine afgehaald dus opeens as het weer een stuk goedkoper.

Bij Vente del Aire zijn we van de autobaan afgegaan om te gaan kijken bij Mirador de Mijares. Hier hebben we een uitkijk platform/brug gemaakt. Heel eng, vond ik, maar wat is het hier mooi!!

    

    

    

    

En toen weer door. We zijn nog op 1 plek gestopt voor koffie en een schnebbel en toen naar Zaragoza.
Daar hebben we getankt en frietjes gegeten bij Poppeys en de kip voor op de kamer.
We hebben Dept. Q afgekeken, goede serie, er komt een vervolg, fijn!

Op maandag hoefden we ook niet zo ver, naar Bordeaux.
We hebben weer goed genoten van het geweldige ontbijt. Broodjes gemaakt voor onderweg, amandeltaart, de gebruikelijke dingen. Buiten de Chinezen die er al zaten, kwam er nu opeens een hele bus Chinezen tegelijk de ontbijtzaal binnen gestormd. Binnen 5 minuten was alles leeg, het zijn net sprinkhanen, ongelofelijk. Ook het personeel was met stomheid geslagen. Gelukkig werd alles weer snel bijgevuld, en de Chinezen waren 10 minuten later weer weg. Sodeju!

Wij zaten toch weer op tijd in de auto terwijl we het altijd op ons gemak doen.

We reden een stuk via de N-weg en voor Pamplona zijn we nog even naar de Mercadona geweest, de laatste keer deze reis, Emma had me nl. gevraagd of we nog bacon konden meenemen. En natuurlijk doen we dat dan voor haar. Zelf toch nog wat oogdruppels meegenomen.

Na Pamplona reden we weer door de bergen, dit is een fijne route. En bij de grens hebben we nog even volgetankt. En toen naar Bayonne, naar de Ikea. We hadden tijd en we hebben hier eerst koffie gedronken en toen wat meegenomen dat Mariecke ons had gevraagd. En gewoon even rustig rond gekeken, we komen nog maar zelden bij de Ikea. We hebben wel eindelijk een bankstel gevonden voor bij ons. Mooi!
We hebben een kleinigheidje gegeten bij de Burger King en toen ben ik toch nog even een grote kaars voor Emma gaan halen bij de Ikea.

Op Google Maps zag ik ondertussen de Rocade steeds roder worden en jawel, daar was het bij tijd en wijle stapvoets, maar toch viel het nog mee.
We kwamen rond 17h30 bij ons B&B Hotel in Lormont aan. Zo, de kamer was véél kleiner dan op de foto’s. René slaapt op de mezzanine. De kamer was heet en de airco deed niet echt wat. Dus, raam open, deur open, hier komen we niet meer. Nog tv gekeken en gaan slapen.

Op dinsdag waren we vroeg op, we wilden hier niet ontbijten (eh € 9,50 p.p.), het zag er ook niet geweldig uit. Hier zitten vooral veel werkmannen.
Ik denk dat we zo rond 7h30 weg reden.

Bij de eerste Aire op de Péage hebben we koffie gedronken en een broodje gegeten van het ontbijt in Zaragoza. Niks mis mee.
Vroeg vertrokken, nog geen 300 km te rijden en dus waren we om 10h30 thuis, lekker. Rustig uitgepakt en opgeruimd en natuurlijk bijgekletst met Mariecke, die vertrekt morgen met onze Sandero. Helaas was dat het laatste ritje van opa’s oude auto, want in Normandië ging ie dood.
Gedoe voor Mariecke dus, heel veel gedoe. En ook wat voor ons, gisteren (28-3) hebben we een “nieuwe” Sandero gekocht, jammer dat het nodig was, maar erg blij met onze nieuwe auto. Zo’n luxe hebben we nog nooit gehad, LOL.