LONDEN 2024

Maandag, 27 februari 2023
Nogmaals Londen, onze honderste keer, ongeveer
Een jaar geleden zouden we ook naar Londen gaan, de keer ervoor wat net voor de Corona gekte uitbrak. Naïef als we waren, dachten we in december 2020 dat het in januari 2022 wel allemaal weer normaal zou zijn. Niet dus. Engeland had in die periode nog een quarantaine en test plicht waardoor we onze trip van toen hebben geannuleerd. In plaats daarvan zijn we naar de Algarve gegaan.

Voor deze winter hebben we 2 weken Lanzarote geboekt, we vertrekken over 4 dagen, lekker. Maar ja, dan moeten we natuurlijk ook bedenken wat we de volgende winter willen. Misschien Fuerteventura? Mariecke was er heel erg enthousiast over, of misschien toch weer Londen. In de winter genieten we enorm van een week Londen, heel veel lopen, van teske thee (met schnebbel natuurlijk) naar teske thee (met schnebbel natuurlijk. Jacky had meer zin in Londen dus is ze weer appartementen gaan zoeken. Ze wilde het eerst nog combineren met 2 dagen Manchester, maar daar heb ik geen behoefte aan, gewoon lekker Londen.

Ik heb Andrew van Marlyn Lodge nog wel gemaild om een prijs te vragen, maar we hebben iets anders geboekt, iets wat we heel erg leuk vinden, een begane grond appartement in Fulham, naast een kerk en in een mooi en rustig doodlopend straatje. Fulham Palace zijn onze achterburen. De metro ligt om de hoek en een paar hele goede buslijnen ook. En een Sainsbury Express ligt op 7 minuten lopen. De vluchten zouden in april te boeken zijn, dat zal geen probleem zijn neem ik aan.
We zijn, hopen we, in de allerlaatste afronding van de erfenis zooi, zo leer je mensen wel kennen, maar een verrassing was het totaal niet. Maar, we gaan niet ons leven op stop zetten voor een bepaalde persoon, ik dacht het toch van niet.
Jacky is alweer volop bezig met plannen, gelukkig had ze alles van 2022 nog bewaard, LOL.

    

    

    

Zondag, 19 maart 2023
Easyjet geboekt
Jacky heeft de vluchten vandaag geboekt, weer met Easyjet van Nantes naar Gatwick. Prima tijden, hopelijk veranderen die niet. En zoals altijd, met een extra koffer per persoon (dan kunnen we tenminste ook iets kopen daar), een stoel op rij 4, en priority boarding, dat bevalt ons toch wel heel erg. En daar betalen we met alle plezier wat voor.

Zaterdag, 25 maart 2023
Een wel uitgenodigde gast
We hebben gevraagd of Emma of Emma zin heeft om mee te gaan, ze gaat steeds alleen op vakantie maar gaat natuurlijk liever samen met iemand anders. In het appartement is plaats voor 3 personen, er is een slaapbank, dus het kan. Ze betaalt gewoon haar vlucht en de kosten voor een extra persoon. Ze kan met ons meegaan overdag, maar ze is vrouw genoeg om er alleen op uit te trekken, alles kan en mag.

Zondag, 4 februari 2024
Vermoeiend
Toen de vluchten werden geboekt, zouden we 's middags vliegen. Helaas, zoals tegenwoordig héél veel gebeurd met budget maatschappijen, werden de tijden een week later al gewijzigd naar 's avonds, balen!
Dus vandaag zaten we de hele dag thuis en we vertrokken pas na het avondeten.
Bij Izipark ging alles weer lekker vlotjes dus we waren snel bij de incheck. Tegenwoordig hebben ze alleen nog machines om in te checken en bij mij hing de boel natuurlijk weer vast. Maar er stond iemand van het personeel en op een andere machine ging het wel goed.
Toen door security. Ik had deze keer geen laptop bij, die past niet in de kleine tas die aan boord mag. Is ook wel eens lekker en scheelt behoorlijk aan gewicht om te schleppen.

Het boarden ging snel, het vliegen ging nóg sneller, voordat we goed en wel in de lucht waren, stonden we al op Gatwick. We hadden om 22h10 onze koffers al en stonden bij de uitgang te wachten op onze transfer. Jacky had een chauffeuse geregeld voor de transfer. Helaas was er miscommunicatie en omdat Jacky een tijd van 22h50 had doorgegeven kwam Tania ook pas om die tijd om ons op te pikken. Dat was wel balen, we waren allemaal moe want het was voor ons nog een uur later.
De rit was ook lang, maar we hebben gezellig gekletst met Tania.

Toen we bij ons appartement kwamen kregen we de poort niet open, we hebben diverse pogingen gedaan maar het ding blokkeerde steeds op het cijfer nul. Toen we de poort uiteindelijk open hadden konden we de sleutel uit de lockbox halen en naar binnen. Het was er warm, dat bleef de rest van de week wel een dingetje.

Uitpakken, kijken wat er allemaal in de keuken stond (niet normaal.....) en om half twee eindelijk naar bed. Emma en ik sliepen in het bed en Jacky op de bedbank. Goede bedden trouwens!
Oh, de layout van de flat is verwarrend, ik vind de weg niet naar de badkamer en de wc....

Maandag, 5 februari 2024
Veel kilometers in de benen
We hebben alle drie slecht geslapen, ik denk omdat we oververmoeid waren. En het is errug warm in de flat. Radiators uitgedraaid maar die bleven heet.
Er zouden spullen voor het ontbijt staan en dat was niet overdreven: een brood, fles melk en jus, boter, 6 (!!) soorten jam, pindakaas (hebben we weggegooid want die was niet fris), nutella, yoghurt en meer dan 6 verschillende cereals. Bergen met koffie en thee. Dus daar waren we blij mee. We vonden het wel vreemd dat alle potten en de boter al aangebroken waren, ik bedoel, zet dan 1 pot jam neer maar dan een nieuwe. De vijgenjam was niet meer goed dus die is ook weggegooid. Zelf hadden we nog iets van vleesbeleg meegenomen.
Na ons ontbijt met toast zijn we met de metro vertrokken. Qua ligging zitten we hier goed. De metro is vlakbij en er rijden veel bussen die om de hoek stoppen. We zitten ook rustig, behalve onder de aanvliegroute naar Heathrow en er komt héééél veel overgevlogen, en laag. Maar, ik heb er geen last van, Jacky wel vooral 's morgens.

We stapten bij Monument uit en zijn naar Horizon 22 gelopen, dit is sinds kort het hoogste gebouw in Londen. Jacky had voor elke dag tickets, die zijn gratis maar zonder kom je niet binnen. Vandaag waren stukjes blauw in de lucht, dus we dachten, laten we nu maar gaan. Het was super rustig, ook op straat en in de metro.
Het uitzicht was natuurlijk weer geweldig!

    

    

    

    

Na het rondlopen zijn we weer met de lift naar onder gegaan, om vervolgens te lopen naar de Guildhall Art Gallery. Hier hebben we wat rondgelopen, het gebouw is in elk geval prachtig. Er hingen ook wel wat schilderijen die wij mooi vonden en er was een Romijnse opgraving in de kelder.

    

    

    

We waren eigenlijk al moe en ik stelde voor om wat te gaan drinken in de Crypt van St. Pauls, dat vind ik altijd wel leuk. Daar hebben we thee gedronken. De prijzen van thee zijn nu net zo duur als van koffie, maar Jacky en ik delen de grote bekers meestal.
Het was ook lunchtijd en bij St. Pauls ligt een Five Guys, en we moeten voor 's avonds een zak peanuts hebben, lol. Dus we hebben daar wat frietjes gegeten en pinda's meegenomen. Lekker.

    

    

Omdat we behoorlijk moe gelopen waren hebben we bij Mansion House de metro weer gepakt. Bij Fulham Boradway zijn we uitgestapt om onze boodschappen te halen bij Sainsbury's. Lekkere chicken Kiev voor 2 keer, salade, spul voor Engelse brekkies, etc.
Toen weer met de metro terug naar huis. Alles opgeruimd, even zitten uitrusten. Maar ja, dan wil je ook wel weer weg. En dus vertrokken we naar onze achterburen: Fulham Palace. Eerst langs "ons" kerkje en over het kerkhof, toen door de Walled Garden naar het "Palace" café. We hebben hier 2 verschillende stukjes taart gedeeld en een piepkleine machiato gedronken, en duur.... En het zat er vol. Ik snap het niet.

    

    

    

    

    

    

Daarna liepen we langs de Theems naar Putney Bridge, naar het zuiden om in Putney nog even naar Boots en de Lidl te gaan. En toen weer terug naar huis.
Ik ben even in bad gegaan en Jacky heeft gekookt: chicken Kiev, sla en oude friet van tussen de middag.
NCIS SYdney gekeken, René even gebeld en vroeg naar bed.

Gelopen afstand: 8,6 km

Dinsdag, 6 februari 2024
Een markt, Battersea en Ceremony of the Keys
We hebben goed geslapen allemaal!! Vanaf nu slaapt Emma op de bedbank en dat gaat prima.
Na het ontbijt zijn we met de metro naar Brixton gegaan, eerst even de Poundland in, wat een lekkere winkel is dit voor ons.
We hebben over Brixton Market gelopen, héél veel vis en exotische etenswaar. We hebben niks gekocht.

    

    

    

Daarna hebben we de bus genomen tot bij Battersea Power Station, we zijn wat eerder uitgestapt en hebben nog wat door een park gelopen. Niet echt mooi, veel rotzooi en hondenpoep overal. Het valt ons sowieso op dat er meer rotzooi ligt, alles ziet er onderkomen en sjebbetich uit, Londen (en de UK???) gaan er duidelijk op achteruit.
Het Power Station is een prachtig gerenoveerd gebouw, veel hele dure winkels en niemand die er loopt. Je ziet geen klanten, nergens, personeel wat niks te doen heeft. We hebben thee gedronken bij een Prêt à Manger, en de eerste ervaring met betalen "card only". Hè?? Cash is nog steeds geld voor zover ik weet. I was not amused en een andere vrouw ook niet. We hebben onze eigen wafels erbij opgegeten.

    

    

    

    

Vanaf hier hebben we de bus genomen naar het Chelsea Army Museum, dit was wel aardig, maar we zijn er niet lang geweest. Lopend zijn we door hele dure wijken gegaan. Óveral hééééle dure auto's maar de kozijnen van de dure huizen zijn snotrot.

    

    

We liepen naar South Kensington waar we op Emma's verzoek Libanees hebben gegeten. Emma heeft allemaal buitenlandse schebbel-adressen voor deze vakantie uitgezocht, we zijn benieuwd. We zaten bij de Libanees buiten op het terras (met de buitenkachel aan) en hebben 4 voorgerechtjes gedeeld, lekker!

    

    

We hebben de bus naar huis genomen, maar later zijn we weer met de bus naar een kleiner winkelcentrum gegaan, bij het station Hammersmith. Emma is geslaagd bij de Primark en we hebben ook wat te eten gehaald voor thuis, Chinees. En een steam bun geschnebbeld. Toen weer naar huis.

's Avonds zijn we met de metro naar de Tower gegaan, Jacky had eindelijk, na jaren proberen, kaartjes (zijn gratis) kunnen bemachtigen voor de "Ceremony of the Keys" in de Tower. We waren te vroeg, het regende, maar toch zijn we nog Tower Bridge heen en weer overgelopen. Toen nog even wachten totdat het begon.
We werden begeleid door Yeoman Warder Darren Hardy, een man met veel humor. Hij vertelde héél veel, erg grappig en legde precies uit wat er ging gebeuren en waarom het zo gebeurt. Ook vertelde hij het nodige over de geschiedenis van de Tower, daar word je niet vrolijk van.....
Helaas hebben we geen foto's mogen maken, wat begrijpelijk is.
Toen het begon was het wel indrukwekkend om te zien, dit krijg je dus echt alleen te zien en horen als je tickets hebt. Wij waren in elk geval erg blij dat we er bij waren, een leuke avond.

    

    

    

    

Laat thuis en naar bed. Ik heb nog nooit zó weinig foto's gemaakt op een vakantie.....

Gelopen afstand: 11 km

Woensdag, 7 februari 2024
Chinatown en Covent Garden
Na het ontbijt zijn we met de bus naar Shaftesburt Avenue gegaan. Sodeju. Het verkeer stond her en der vast en dus hebben we 2 uur in de bus zitten hobbelen. Toen we eindelijk uitstapten, tussen Piccadilly Circus en Leicester Square, hebben we eerst een koffie gehaald bij Greggs, die is duidelijk een stuk goedkoper, maar je kon er ook niet zitten.
We zijn door Chinatown gelopen, dit ziet er altijd erg leuk en kleurig uit. En druk! Vooral Aziaten lopen hier rond en eigenlijk was dit ook de enige plek waar de restaurants vol zaten, met alléén maar Aziaten. Bizar. Wij hebben eerst 3 verschillende broodjes/koeken gehaald bij een Chinese bakery, die hebben niet echt indruk gemaakt. En we wilden wat eten. Emma is erg van het proberen van buitenlandse dingetjes (wij ook wel) maar in een restaurant zitten, dat doet het hem voor ons niet. Jacky eet bijna niks dus je betaalt voor 2 happen eten. Uiteindelijk hebben we op een pleintje gezeten, daar stonden allemaal tafels en stoelen, en in een kraampje heeft Emma dumplings en octopus besteld. Lekker hoor, vooral de dumplings vond ik heerlijk! Toen we verder liepen kwamen we nog langs een heel klein zaakje waar ze Chinese pancakes maakten en dus hebben we er eentje gekocht met pork. Het leek op een héle grote oliebol, errug lekker!! En de buik was weer vol.

    

    

    

We zijn toen naar Covent Garden gelopen waar we bij Whittards diverse soorten thee hebben geproefd en een paar dingen hebben gekocht. Scheelde ook weer een drankje kopen, LOL.

    

    

Verder gelopen naar Holborn waar Emma in een Waterstones is gaan kijken. Hier hebben we vervolgens de metro naar huis gepakt waar we de spullen hebben afgeleverd. We wilden naar Westfield Shopping Center, met de bus. We reden nu door behoorlijk wat achterstandswijken en dan opeens staat daar middenin een luxe en enorm groot shopping center. Héle dure merken, maar geen klanten.....
We zijn meteen naar de Primark gelopen maar Jacky en ik waren vrij snel klaar. Dus zijn wij beneden gaan zitten met koffie en een croissant. Zitten kletsen tot Emma kwam. Die had wat dingen gekocht, leverde dat even bij ons af en ging nog even naar de Waterstones.
Toen door het winkelcentrum op zoek naar de uitgang bij een Lidl en Poundland (Emma wil boodschappentassen die ze in Brixton had gezien). Het was even zoeken naar de uitgang.
Bij die Poundland hadden ze die tassen niet en we hebben bij de Lidl nog wat dingen gehaald. Met de bus naar huis.
Thuis hebben we het Indiaas spul opgewarmd, niet voor herhaling vatbaar.

Gelopen afstand: 6,7 km

Donderdag, 8 februari 2024
The O2, buitenlandse schnebbels en afternoon tea
Vandaag regende het. We zijn met de metro naar North Greenwich gegaan, op weg naar het O2 gebouw. Het was ook hier erg rustig. De hele benedenverdieping bestaat uit restaurants, niemand daar. Er was een Costa dus daar hebben we thee gedronken en 1 chocolade Tiffin erbij, die zijn lekker.
Vervolgens zijn we helemaal rond gelopen, het was binnen ook koud. De bovenverdieping heeft alleen maar designer winkels, en ook hier stond het personeel uit z'n neus te eten, zoals overal in Londen wat we zien. Heel bizar!

    

    

    

    

Vanaf hier hebben we de bus genomen naar Greenwich. Op de route zagen we overal enorme woontorens die de grond uit gestampt worden. Maar we vragen os af wie zich zo'n flat kan permiteren?? Emma heeft een koopflat online opgezocht, in Canada Water. Een studio voor 700.000 pond, 3 slaapkamers voor meer dan 2 miljoen pond. Tja.

In Greenwich zijn we eigenlijk alleen naar de markt geweest, we hebben de rest tenslotte al vaak gedaan. Op de markt, leuke kraampjes en allemaal buitenlands eten. We hebben aan een picknicktafel binnen geluncht: 6 samosas, 8 spring rolls, 1 spring onion pancake (die van Emma zijn lekkerder) en een Braziliaans kaasbroodje. Lekker hoor!!

    

Hierna hebben we de bus genomen naar Bloomsbury. Ook hier reden we weer door heel wat achterstandswijken, en Emma zocht naar huurflats online. In een achterbuurt, een flatje voor 750 pond, per WEEK!!!!! Wie dan?? Hoe dan???

In Bloomsbury zijn we naar het British Museum gegaan, het was best druk, tja, het regende en wat doe je dan, naar een museum, droog én gratis! Hier hebben ze hele mooie beelden, we hebben wat oude Griekse (en zo) beelden gezien en zijn toen naar het Amerikaanse continent gegaan. Mooi. En toen weer weg. Het regende nog steeds.

    

    

    

We hebben de bus genomen naar Victoria Station, we zouden onze Groupon voor afternoon tea bij Patisserie Valerie gaan gebruiken. We hebben niet echt lang gezeten, lekker geschnebbeld en de rest in een box meegenomen voor thuis. We zagen een vrouw dat vragen en dus dachten wij "wat een goed idee".

    

    

We zijn met de metro naar huis gegaan, wel even wat boodschapjes, ook voor thuis, gehaald bij Sainsbury's in Fulham Broadway station.
Thuis weer even gebadderd en naar huis gebeld.
We hebben vleugeltjes gegeten met sla en toetje van de afternoon tea.

Gelopen afstand: 7,4 km

Vrijdag, 9 februari 2024
Bekende plekjes
Ik wilde ook wel heel graag de bekende dingen weer eens doen dus we gongen met de metro naar Westminster. Hoera, de Big Ben stond eens een keer niet in de steigers, mooi hoor. We zijn langs Westminster Abbey naar St. James' Park gelopen. We hadden van thuis het oude brood meegenomen en jawel, lekker de ganzen gevoerd. En de eekhoorns, zwanen en andere liefhebbers. Mijn vingers waren knalrood van de kou en de scherpe snavels, maar wat is het toch leuk!!
Om even op te warmen en mijn handen te wassen, hebben we wat gedronken in het café in het park, dit is nu een Benugo. Met onze eigen Intermarché wafels erbij. Niks mis mee.

    

    

    

    

Daarna liepen we door naar Whitehall, daar stond een paard in opleiding, die vond het allemaal wel spannend, ál die mensen. Leuk!

    

    

Vervolgens wilden we even bij de National Gallery naar binnen maar er stond een behoorlijke rij buiten en dus liepen we door. Bij de National Portrait Gallery was het rustig en ik moest plassen. En het miezerde. Dus even naar binnen. Emma is ondertussen even terug gelopen naar het winkeltje van de National Gallery om een pin te kopen (die is ze in het vliegtuig of in Nantes op het vliegveld verloren, bummer).

We zijn daarna naar 7 Dials gelopen, hier is ook een leuke markt met allemaal eettentjes. Voordat we bij de markt kwamen liepen we langs een art gallery met prachtige stukken, we zijn naar binnen gegaan. Beetje boven ons budget.
Op de markt, Emma had hier thuis al gezien dat er een kraam was waar ze Uzabecki dumplings hadden dus die hebben we geprobeerd, lekker, alweer! Een verdieping lager waren allemaal tafels met eetkramen er omheen. We hebben hier gezeten met 2 steamed buns met verschillende vullingen, en enórm grote gefrituurde wings. Een cherry & lychee thee erbij en we konden er weer tegenaan. We zien dat er, zeker op dit soort markten, voor kapitalen wordt weg gegeten en gedronken. We vragen ons af waar die mensen het van doen.....

    

    

    

We liepen Tottenham Court Road omhoog, via Neal's Yard,  naar boekenwinkel Foyles, die is super groot. Jacky en ik hebben Emma achtergelaten in haar Paradijs en zijn naar de Primark op Oxford Street gelopen. Ze hadden leuke dingetjes voor in huis, maar het moet ook in de koffers mee terug kunnen. En weer terug naar Foyles. We hadden afgesproken dat we elkaar in hun café zouden ontmoeten. Emma zat er dus nog niet. Ik heb thee en een stukje carrot cake gehaald en toen kwam Emma ook. We hebben er een tijdje zitten uitrusten. Emma was prima geslaagd maar nog niet klaar met haar boekenjacht.

    

    

    

We zouden lopend richting Piccadilly gaan, daar ligt nog een grote Waterstones. Ondertussen kwamen we langs een Wasabi en hebben we sushi en rolls voor vanavond meegenomen.
Terwijl Emma verder ging met haar jacht op boeken, zijn Jacky en ik meteen naar het café gegaan, nog een stukje Sticky Toffee Biscoff met thee.

Met de metro weer naar huis waar we de sushi hebben gegeten en Jacky en ik het 1e seizoen van Reacher weer half hebben gebinged.

Gelopen afstand: 7,5 km

Zaterdag, 10 februari 2024
South Bank en alweer schnebbels
We waren nog niet echt op de South Bank geweest, dus dat was het doel van vandaag. Eerst met de metro naar Mansion House en lopend over de Millenium Bridge naar Borough Market. En alweer hele leuke buitenlandse eetkramen! We hebben er latkes gehad, een soort kleine koekskes van kappekes met sour cream, lekker. Ook hadden we hier een broodje vlees besteld, met superlekker vlees, kool etc. Yum!

    

    

    

    

    

    

    

    

    

We wilden eerst nog wachten op de Chinese draak (nieuwjaar) maar het duurde allemaal errug lang en dus zijn we doorgelopen naar Southwark Cathedral, altijd een leuke plek. We hebben eerst even wat gedronken in hun café, met een heerlijke grote brownie om mee te nemen. Toen de kerk in. De nieuwe kat hebben we niet in de kerk gezien. In het winkeltje hebben we nog wat dingetjes met de kat erop (of course) gekocht. LOL.

    

    

Omdat Emma nog steeds die boodschappentassen niet had gevonden van de Poundland (die hadden we in Brixton wel gezien) en we verder niks echt meer op de planning hadden, zijn we met de bus weer naar Brixton gegaan. En jawel, boodschappentassen gevonden. Wij hebben er ook nog gekocht. Ook nog een klein flesje melk voor in de koffie, bacon voor thuis en koffiezakjes (caramel). Fijne winkel dit!!

We besloten voor vanavond bij Sainsbury's meal deals mee te nemen, met sandwiches, want die hadden we de hele week nog niet gehad. Wat een "kuipke".
Met de metro weer naar huis, gegeten en Jacky en ik hebben de rest van Reacher gekeken en vanavond naar De Mol.
Morgen weer naar huis. Het is mooi geweest. Londen is veranderd en ik denk dat we voorlopig even niet terug gaan komen. Vieze tegenvaller was ook dat we op heel veel plekken niet meer met cash konden betalen dus we hebben geld over, dat gaan we maar weer omwisselen in Moraira.....

Gelopen afstand: 4,1 km

Zondag, 11 februari 2024
Naar huis
Nog een laatste keer ontbijten en op tijd met de metro naar Blackfriars. Hier hebben we de trein naar Gatwick genomen. Het was zondag en dus lekker rustig.
Op Gatwick hebben we een Mexiocaanse burrito gegeten, Mexicaans ontbrak nog.
Voor de rest is alles prima gegaan. Je bent een hele dag aan het reizen voor zo'n pisstukje vliegen. Ik rij liever naar Spanje..... oh wait, over 3½ week mogen we weer. YES!!
Eind van de middag waren we thuis.

Het is ons deze week opgevallen dat het overal rustig is, de winkels zijn leeg, personeel is uit z'n neus aan het eten. Restaurants zijn leeg, maar in de "cafés" zoals de Prêt, Costa etc, en ook op de markten, daar is het druk. De mensen zijn armoediger gekleed, de gebouwen en huizen zijn enorm onderkomen, veel enkel glas en snot rotte kozijnen. Zonnepanelen zie je ook niet. Wat een enorm verschil met 4 jaar geleden.