Maandag, 27 februari 2023 Voor deze winter hebben we 2 weken Lanzarote geboekt, we vertrekken over 4 dagen, lekker. Maar ja, dan moeten we natuurlijk ook bedenken wat we de volgende winter willen. Misschien Fuerteventura? Mariecke was er heel erg enthousiast over, of misschien toch weer Londen. In de winter genieten we enorm van een week Londen, heel veel lopen, van teske thee (met schnebbel natuurlijk) naar teske thee (met schnebbel natuurlijk. Jacky had meer zin in Londen dus is ze weer appartementen gaan zoeken. Ze wilde het eerst nog combineren met 2 dagen Manchester, maar daar heb ik geen behoefte aan, gewoon lekker Londen.
Ik heb Andrew van Marlyn Lodge nog wel
gemaild om een prijs te vragen, maar we hebben
iets anders geboekt, iets wat we heel erg leuk vinden, een begane
grond appartement in Fulham, naast een kerk en in een mooi en rustig
doodlopend straatje. Fulham Palace zijn onze achterburen. De metro ligt
om de hoek en een paar hele goede buslijnen ook. En een Sainsbury
Express ligt op 7 minuten lopen. De vluchten zouden in april te boeken
zijn, dat zal geen probleem zijn neem ik aan.
Zondag, 19 maart 2023
Zaterdag, 25 maart 2023
Zondag, 4 februari 2024
Het boarden ging snel, het vliegen ging nóg
sneller, voordat we goed en wel in de lucht waren, stonden we al op
Gatwick. We hadden om 22h10 onze koffers al en stonden bij de uitgang te
wachten op onze transfer. Jacky had een chauffeuse geregeld voor de
transfer. Helaas was er miscommunicatie en omdat Jacky een tijd van
22h50 had doorgegeven kwam Tania ook pas om die tijd om ons op te
pikken. Dat was wel balen, we waren allemaal moe want het was voor ons
nog een uur later. Toen we bij ons appartement kwamen kregen we de poort niet open, we hebben diverse pogingen gedaan maar het ding blokkeerde steeds op het cijfer nul. Toen we de poort uiteindelijk open hadden konden we de sleutel uit de lockbox halen en naar binnen. Het was er warm, dat bleef de rest van de week wel een dingetje.
Uitpakken, kijken wat er allemaal in de
keuken stond (niet normaal.....) en om half twee eindelijk naar bed.
Emma en ik sliepen in het bed en Jacky op de bedbank. Goede bedden
trouwens!
Maandag, 5 februari 2024
We stapten bij Monument uit en zijn naar
Horizon 22 gelopen, dit is sinds kort het hoogste gebouw in Londen.
Jacky had voor elke dag tickets, die zijn gratis maar zonder kom je niet
binnen. Vandaag waren stukjes blauw in de lucht, dus we dachten, laten
we nu maar gaan. Het was super rustig, ook op straat en in de metro.
Na het rondlopen zijn we weer met de lift naar onder gegaan, om vervolgens te lopen naar de Guildhall Art Gallery. Hier hebben we wat rondgelopen, het gebouw is in elk geval prachtig. Er hingen ook wel wat schilderijen die wij mooi vonden en er was een Romijnse opgraving in de kelder.
We waren eigenlijk al moe en ik stelde voor
om wat te gaan drinken in de Crypt van St. Pauls, dat vind ik altijd wel
leuk. Daar hebben we thee gedronken. De prijzen van thee zijn nu net zo
duur als van koffie, maar Jacky en ik delen de grote bekers meestal.
Omdat we behoorlijk moe gelopen waren hebben
we bij Mansion House de metro weer gepakt. Bij Fulham Boradway zijn we
uitgestapt om onze boodschappen te halen bij Sainsbury's. Lekkere
chicken Kiev voor 2 keer, salade, spul voor Engelse brekkies, etc.
Daarna liepen we langs de Theems naar Putney
Bridge, naar het zuiden om in Putney nog even naar Boots en de Lidl te
gaan. En toen weer terug naar huis. Gelopen afstand: 8,6 km Dinsdag, 6 februari 2024
Daarna hebben we de bus
genomen tot bij Battersea Power Station, we zijn wat eerder uitgestapt
en hebben nog wat door een park gelopen. Niet echt mooi, veel rotzooi en
hondenpoep overal. Het valt ons sowieso op dat er meer rotzooi ligt,
alles ziet er onderkomen en sjebbetich uit, Londen (en de UK???) gaan er
duidelijk op achteruit.
Vanaf hier hebben we de bus genomen naar het Chelsea Army Museum, dit was wel aardig, maar we zijn er niet lang geweest. Lopend zijn we door hele dure wijken gegaan. Óveral hééééle dure auto's maar de kozijnen van de dure huizen zijn snotrot.
We liepen naar South Kensington waar we op Emma's verzoek Libanees hebben gegeten. Emma heeft allemaal buitenlandse schebbel-adressen voor deze vakantie uitgezocht, we zijn benieuwd. We zaten bij de Libanees buiten op het terras (met de buitenkachel aan) en hebben 4 voorgerechtjes gedeeld, lekker!
We hebben de bus naar huis genomen, maar later zijn we weer met de bus naar een kleiner winkelcentrum gegaan, bij het station Hammersmith. Emma is geslaagd bij de Primark en we hebben ook wat te eten gehaald voor thuis, Chinees. En een steam bun geschnebbeld. Toen weer naar huis. 's Avonds zijn we met de
metro naar de Tower gegaan, Jacky had eindelijk, na jaren proberen,
kaartjes (zijn gratis) kunnen bemachtigen voor de "Ceremony of the Keys"
in de Tower. We waren te vroeg, het regende, maar toch zijn we nog Tower
Bridge heen en weer overgelopen. Toen nog even wachten totdat het begon.
Laat thuis en naar bed. Ik heb nog nooit zó weinig foto's gemaakt op een vakantie..... Gelopen afstand: 11 km Woensdag, 7 februari 2024
We zijn toen naar Covent Garden gelopen waar we bij Whittards diverse soorten thee hebben geproefd en een paar dingen hebben gekocht. Scheelde ook weer een drankje kopen, LOL.
Verder gelopen naar Holborn
waar Emma in een Waterstones is gaan kijken. Hier hebben we vervolgens
de metro naar huis gepakt waar we de spullen hebben afgeleverd. We
wilden naar Westfield Shopping Center, met de bus. We reden nu door
behoorlijk wat achterstandswijken en dan opeens staat daar middenin een
luxe en enorm groot shopping center. Héle dure merken, maar geen
klanten..... Gelopen afstand: 6,7 km Donderdag, 8 februari 2024
Vanaf hier hebben we de bus genomen naar Greenwich. Op de route zagen we overal enorme woontorens die de grond uit gestampt worden. Maar we vragen os af wie zich zo'n flat kan permiteren?? Emma heeft een koopflat online opgezocht, in Canada Water. Een studio voor 700.000 pond, 3 slaapkamers voor meer dan 2 miljoen pond. Tja. In Greenwich zijn we eigenlijk alleen naar de markt geweest, we hebben de rest tenslotte al vaak gedaan. Op de markt, leuke kraampjes en allemaal buitenlands eten. We hebben aan een picknicktafel binnen geluncht: 6 samosas, 8 spring rolls, 1 spring onion pancake (die van Emma zijn lekkerder) en een Braziliaans kaasbroodje. Lekker hoor!!
Hierna hebben we de bus genomen naar Bloomsbury. Ook hier reden we weer door heel wat achterstandswijken, en Emma zocht naar huurflats online. In een achterbuurt, een flatje voor 750 pond, per WEEK!!!!! Wie dan?? Hoe dan??? In Bloomsbury zijn we naar het British Museum gegaan, het was best druk, tja, het regende en wat doe je dan, naar een museum, droog én gratis! Hier hebben ze hele mooie beelden, we hebben wat oude Griekse (en zo) beelden gezien en zijn toen naar het Amerikaanse continent gegaan. Mooi. En toen weer weg. Het regende nog steeds.
We hebben de bus genomen naar Victoria Station, we zouden onze Groupon voor afternoon tea bij Patisserie Valerie gaan gebruiken. We hebben niet echt lang gezeten, lekker geschnebbeld en de rest in een box meegenomen voor thuis. We zagen een vrouw dat vragen en dus dachten wij "wat een goed idee".
We zijn met de metro naar
huis gegaan, wel even wat boodschapjes, ook voor thuis, gehaald bij
Sainsbury's in Fulham Broadway station. Gelopen afstand: 7,4 km Vrijdag, 9 februari 2024
Daarna liepen we door naar Whitehall, daar stond een paard in opleiding, die vond het allemaal wel spannend, ál die mensen. Leuk!
Vervolgens wilden we even bij de National Gallery naar binnen maar er stond een behoorlijke rij buiten en dus liepen we door. Bij de National Portrait Gallery was het rustig en ik moest plassen. En het miezerde. Dus even naar binnen. Emma is ondertussen even terug gelopen naar het winkeltje van de National Gallery om een pin te kopen (die is ze in het vliegtuig of in Nantes op het vliegveld verloren, bummer). We zijn daarna naar 7 Dials
gelopen, hier is ook een leuke markt met allemaal eettentjes. Voordat we
bij de markt kwamen liepen we langs een art gallery met prachtige
stukken, we zijn naar binnen gegaan. Beetje boven ons budget.
We liepen Tottenham Court Road omhoog, via Neal's Yard, naar boekenwinkel Foyles, die is super groot. Jacky en ik hebben Emma achtergelaten in haar Paradijs en zijn naar de Primark op Oxford Street gelopen. Ze hadden leuke dingetjes voor in huis, maar het moet ook in de koffers mee terug kunnen. En weer terug naar Foyles. We hadden afgesproken dat we elkaar in hun café zouden ontmoeten. Emma zat er dus nog niet. Ik heb thee en een stukje carrot cake gehaald en toen kwam Emma ook. We hebben er een tijdje zitten uitrusten. Emma was prima geslaagd maar nog niet klaar met haar boekenjacht.
We zouden lopend richting
Piccadilly gaan, daar ligt nog een grote Waterstones. Ondertussen kwamen
we langs een Wasabi en hebben we sushi en rolls voor vanavond
meegenomen.
Met de metro weer naar huis waar we de sushi hebben gegeten en Jacky en ik het 1e seizoen van Reacher weer half hebben gebinged. Gelopen afstand: 7,5 km Zaterdag, 10 februari 2024
We wilden eerst nog wachten op de Chinese draak (nieuwjaar) maar het duurde allemaal errug lang en dus zijn we doorgelopen naar Southwark Cathedral, altijd een leuke plek. We hebben eerst even wat gedronken in hun café, met een heerlijke grote brownie om mee te nemen. Toen de kerk in. De nieuwe kat hebben we niet in de kerk gezien. In het winkeltje hebben we nog wat dingetjes met de kat erop (of course) gekocht. LOL.
Omdat Emma nog steeds die boodschappentassen niet had gevonden van de Poundland (die hadden we in Brixton wel gezien) en we verder niks echt meer op de planning hadden, zijn we met de bus weer naar Brixton gegaan. En jawel, boodschappentassen gevonden. Wij hebben er ook nog gekocht. Ook nog een klein flesje melk voor in de koffie, bacon voor thuis en koffiezakjes (caramel). Fijne winkel dit!! We besloten voor vanavond
bij Sainsbury's meal deals mee te nemen, met sandwiches, want die hadden
we de hele week nog niet gehad. Wat een "kuipke". Gelopen afstand: 4,1 km Zondag, 11 februari 2024 Het is ons deze week opgevallen dat het overal rustig
is, de winkels zijn leeg, personeel is uit z'n neus aan het eten.
Restaurants zijn leeg, maar in de "cafés" zoals de Prêt, Costa etc, en
ook op de markten, daar is het druk. De mensen zijn armoediger gekleed,
de gebouwen en huizen zijn enorm onderkomen, veel enkel glas en snot
rotte kozijnen. Zonnepanelen zie je ook niet. Wat een enorm verschil met
4 jaar geleden. |