Maandag, 22 april 2019
We gaan in januari/februari
en hebben een vlucht met Ryan Air geboekt van Nantes naar Edinburgh,
blijven vier nachten in de
Malt House Apartments een mooi appartement in het centrum van de
stad waar we dan drie hele dagen hebben. Er is genoeg te zien! En
uiteraard spreken we wat af met Jim en Laree, leuk. Het is heel lang
geleden dat we Jim hebben gezien en Laree kennen we helemaal nog niet. Terug vliegen we van Gatwick naar Nantes, met Easyjet. Veel variatie in vliegmaatschappijen en vliegvelden dus!
Maandag, 3 juni 2019
Donderdag, 28 november 2019
Maandag, 9 december 2019
Zondag, 15 december 2019
Donderdag, 16 januari 2020 En Jacky, die mij wel heel erg goed kent, heeft ook nog een Grouponnetje besteld van Choco Fruit. De foto spreekt boekdelen.
Zo elk jaar komen er vanaf Aeroport de Nantes nieuwe bestemmingen bij. Dat biedt ons wat meer mogelijkheden, leuk!
Maandag, 27 januari 2020 Toen naar Izipark. We werden meteen naar het vliegveld gebracht. Het viel meteen op dat sinds ze vorig jaar de beslissing hebben genomen dat het vliegveld van Nantes níet wordt verplaatst (gelukkig niet, voor ons dan), ze flink aan het werken zijn. Er komen meer eetgelegenheden en zo. Dus het zal er zeker op vooruit gaan.
We konden de tassen nog niet inleveren dus
hebben we even moeten wachten. Maar het ging allemaal snel. Toen we
mochten boarden stonden we een hele tijd te wachten, geen idee waarop,
het vliegtuig bleek er nog niet te zijn, LOL. We zijn 20 minuten te laat
vertrokken en kwamen toch 10 minuten te vroeg aan.
We zijn toen op zoek gegaan naar de AirLink, even iemand gevraagd en hoppa de bus in. We zijn bij "West End" uitgestapt, om de hoek lag ons appartementencomplex(je). Geen sleutel nodig, het werkt met codes. We zaten meteen in het eerste appartement, nummer 2. Mooi!! Schoon (dat is meestal niet echt het geval), een woonkamer met eettafel en open keuken, grote badkamer met regendouche, hal en een slaapkamer. En dat voor nog geen 50 pond per nacht.
We hebben de tassen neergezet en zijn,
gewapend met een boodschappentas, weer vertrokken. Om de hoek ligt ook
een Sainsbury Local waar ze best veel hebben en het is er goedkoper dan
bij ons bij de Leclerc!! Toen heel even bij de Tesco Express gekeken
maar daar hadden ze maar weinig. En toen doorgelopen naar de Primark.
Het was helemaal donker toen we buiten
kwamen. Toen wij om vlak na drie uur op het vliegveld buiten waren viel
het ons op dat de zon al zo laag stond, om half vijf is het gewoon
stikke donker, bij ons twee uur later (natuurlijk een uur tijdsverschil,
maar dan nog). Het was ook veel rustiger op straat, behalve toen het
donker was, toen werd het drukker.
Anyways, we zijn onze boodschapjes gaan doen
voor in het appartement. En toen weer naar huis. We hebben een aflevering van Poirot gekeken op de laptop, ik ben zo blij dat we nu in heel Europa gewoon tv kunnen kijken met Canal Digitaal, en er ook nog eens mee kunnen opnemen op internet. Wat een verschil met een aantal jaren geleden!! Ik was moe en ben om 21:30 naar bed gegaan, Jacky dus ook. Ik kreeg het ook niet warm, Jacky had de verwarming lager gezet, het zal ook wel aan mij hebben gelegen, Jacky zat zo'n beetje te zjwetsen.
Dinsdag, 28 januari 2020
Jacky stond ook al snel op, koffie erbij en
even op de laptop. Ik ben lekker onder de regendouche gaan staan, lekker
hoor. Aangezien we in ons huis niet zo veel waterdruk hebben is douchen
bijna overal lekkerder. Vlak voor 9 uur vertrokken we richting Edinburgh Castle, een imposant complex, zeker ook omdat het bovenop een rots ligt en je dus altijd omhoog moet kijken. We zagen van boven de bergen in het zuiden liggen, met aardig wat sneeuw erop. We moesten nog even wachten voordat het kasteel open ging maar het was ook nog lekker rustig. Het was wel behoorlijk koud vandaag, het heeft vannacht gevroren en we zagen auto's met sneeuw erop. De sneeuw op de bergen lag er gisteren niet toen we er overheen vlogen.
Edinburgh Castle deed me aan Windsor Castle
denken omdat het ook net een dorpje is. Er zijn veel musea waar je in
kunt. Het was mooi! We waren vooral onder de indruk van het hangende
beeld van Aartsengel Michael in het Scottish National War Memorial.
Helaas mocht je binnen geen foto's maken.
Hierna liepen we door rustige straten (zijn we überhaupt wel in het centrum) naar Greyfriars Churchyard en Greyfriars Kirke. Hier is het graf van het kleine hondje Bobby en net buiten het kerkterrein staat een beeldje van hem.
Op weg richting ons lunchadres kwamen we
langs het National Museum of Scotland. Omdat de meeste musea in dit land
gratis zijn besloten we naar binnen te gaan. Je komt binnen in een soort
keldergewelf, er mooi gemaakt. Vervolgens ga je een trap op naar het
museum en sta je in een enorm soort van Green House à la Kew Gardens,
overal gallerijen/balkons aan de binnenkant. Wat een prachtig gebouw!!
Er stonden mooie stukken in dit deel van het museum. Rondom zijn de
andere hallen en we hebben dieren gezien en vreemde culturen. Het was
erg mooi allemaal.
Ons lunchadres was een klein restaurantje,
The Tron. Hier kun je lunchen voor £ 5 p.p. Jacky had garnalen, friet en
erwten, en ik fish en chips met een groen goedje erbij. Ik dacht dat het
guacemole was maar Jacky zei "hee, jij hebt mushy peas". Die had ik nog
nooit gezien of gegeten. Lekker.
We waren al behoorlijk moe, pijn in de rug, we zijn het niet meer gewend, oef. Maar we moesten nog een stuk. Over de Royal Mile (viel ons tegen, is geen gezellige straat), we wilden de Cathedral in maar daar vragen ze £ 5 p.p. voor en nog £ 2 extra als je een foto wilt maken. Ik denk niet dat dat de bedoeling was van Onze Lieve Heer. Dit gaat dus compleet tegen onze principes in.
We zijn bij Waverly Mall nog naar binnen
geweest, mweh, en toen naar Princes Street. We zijn toch weer bij de
Primark uitgekomen. Ik heb slofjes en 2 t-shirts gekocht maar Jacky kon
geen jas vinden. Jammer.
Woensdag, 29 januari 2020 Rond 9 uur vertrokken we en we namen de bus naar Leopold Place. Hier begon het pad naar boven, Calton Hill op. En behoorlijk steil! Zo zeg, dat was effe kretsen. Bovenop de berg waaide het nog meer, een ijzige wind, oef. Het uitzicht is mooi van daarboven, over de zee, de stad en de bergen. En zo Princes Street af. En we zagen Holyroodhouse Palace.
We zijn de berg aan de andere kant weer omlaag gegaan en kwamen vlakbij de North Bridge uit. Door High Street en Canongate liepen we naar Holyroodhouse Palace. Langs deze weg liggen veel winkels, en allemaal verkopen ze geruite stoffen. Maar, er was ook een schoenenwinkel en ja, ik zoek nieuwe blauwe, mijn oude zijn versleten. En laat deze zaak nou net 1 paar in de opruiming hebben!! Hoera, dus ik was helemaal blij. Mijn oude paar komt uit Spanje en deze uit Schotland. Onderweg kwamen we ook nog langs het Edinburgh Museum, en ook die was gratis dus zijn we even naar binnen geweest. We hebben nog een gesprekje met 2 suppoosten daar gehad over de uitspraak van Edinburgh. Waarom niet "burgh" in laats van hoe ze het zeggen als "brough". Blijkbaar komt het van het woord "borough" zoals wij in Frankrijk het woord "bourg" kennen. Alleen zijn zij het eigenlijk anders gaan schrijven. Ze zouden gewoon moeten schrijven "Edinbrough". Dat was logische geweest.
Toen naar Holyrood Castle, eerst even thee met een stukje banoffee. De entree is behoorlijk aan de prijs, kaarten hebben ze niet, nee iedereen moet aan de audiogids. Nou wij niet, dan ben je de hele dag daar aan het rondlopen. Wij zijn sowieso mensen van het kijken, de hele historie etc. er omheen, dat hoeft voor ons niet. Maar goed, wij waren de enigen die gewoon tegen elkaar aan het praten waren, ook over hoe we iets vinden. Geen foto's want fotograferen mocht niet. De abbey is ook mooi, daar mochten we wel foto's maken.
We hadden om 14:00 uur afgesproken met Jim
en Laree en we moesten dus wel nog een kleinigheidje eten. Op Canongate
ligt een "Oink", hier hebben we een medium broodje gedeeld, vooral de
crackling was heerlijk!
Toen we buiten kwamen begon het te regenen. We liepen naar Patisserie Valérie via de Royal Mile, in de regen. Wij waren zo'n 10 minuten te vroeg en moesten binnen wachten op een tafeltje. Erg efficient werkten ze niet, er waren genoeg tafels vrij maar die waren niet leeggeruimd. Toen we eindelijk zaten kwamen Jim en Laree net binnen. We hebben elkaar meteen omhelsd en het was totaal niet "awkward", nee hoor. Vanaf het begin hebben we met ons vieren aan één stuk door zitten kletsen, en uiteraard van de schnebbelkes gegeten. Het was een geweldige middag!! Jammer dat we elkaar nu weer zo lang niet zullen zien, als er maar niet wéér 30 jaar tussen zit. Hopelijk komen zij eens naar ons.
In de zeikende regen liepen Jacky en ik daarna naar Princes Street waar we een bus pakten tot bij ons om de hoek. Nog even wat te eten gehaald bij Sainsbury, alweer soep, en toen naar huis. We waren doorweekt!! Gelukkig hebben we veel radiators hier in huis dus alle kleren en tassen konden fijn drogen. 's Avonds, The Manifest gekeken en vroeg naar bed, wel met 2 slaappilletjes deze keer want we hebben nog geen enkele nacht echt goed geslapen. Heel onrustig allemaal.
Donderdag, 30 januari 2020 Het was grauw buiten, helaas. We liepen van ons naar Dean Village, nou ja, we zaten een beetje klem want de route die Jacky had uitgestippeld bleek afgesloten door aardverschuivingen langs het water. Daardoor moesten we weer helemaal terug. Ondertussen regende het ook meer en het waaide vandaag alweer zo hard, brrrr. Koud!
Dean Village ziet er leuk uit, je zou niet
zeggen dat je in een stad zit. Oude huisjes langs een wild stromend
water (Water of Leith). We kwamen uiteindelijk uit Caffè Nero aan Kerr
Street. Tijd voor een warme chocomel met een gedeelde citroen cheesecake.
Vandaar liepen we naar Princes Street, iets
voor Mariecke halen bij Superdrug en toen even naar de Primark die er
praktisch naast ligt. Yep, 5 topjes gehaald en nogmaals datgene voor
Mariecke, en die anderen teruggebracht naar Superdrug. Primark is
goedkoper.
Thuis de pyjama lekker aan, en begonnen met
inpakken. We hadden voor de lunch alweer soep, heerlijk vond ik deze,
met knoflookbrood. Vanavond salade met Chicken Kiev. Hoogtepunt van Edinburgh vonden wij de middag met Jim en Laree, dat was geweldig!!!!
Vrijdag, 31 januari 2020
We zijn weer snel vertrokken, via St. Katherine's Docks de Tower Bridge over naar Butler's Wharf. Wat een leuk straatje. Het is hier wel vroeger donker dan thuis maar gelukkig niet zo vroeg als in Edinburgh. We hebben thee gedronken met een stukje Guiness cake erbij. Nog wat rondgelopen en via de andere kant van Tower Bridge terug. Wel eerst naar "onze" Sainsbury voor wat boodschapjes.
We wilden wat in de oven doen, maar die deed het niet. Er zijn wel honderdduizend schakelaars in de keuken, maar nee, hij bleef uit. Meteen maar even een mail gestuurd. Achteraf bleek dat iemand gewoon een knop niet goed had gezet en daar stond iets voor. Als je gasten krijgt dan moet je zorgen dat ALLES het doet zoals het hoort!! Nog wat tv gekeken en op tijd naar bed. Moe, vooral in mijn ogen, ik denk van de wind.
Zaterdag, 1 februari 2020
Vanaf hier namen we de bus naar Little
Venice, tenminste, dat dachten we. Toen we bij King's Cross Station
kwamen waren we er toch wel zeker van dat we helemaal verkeerd zaten.
Even gevraagd aan de chauffeur en ja, we moesten de bus op een andere
plek nemen, wel hetzelfde nummer. Wat bleek, we hadden de bus in
Hampstead gewoon aan de verkeerde kant van de weg genomen want we reden
de hele route weer terug en toen nog eens een half uur verder. Les van
vandaag: let erop dat je de bus aan de goede kant van de weg pakt. Maar
wat hebben we gelachen!!
Van Little Venice gingen we met de bus naar
Camden, hier was het poepdruk, het was niet leuk meer. We konden
gelukkig eten in een rustiger deel van de Market, we hadden een Groupon
voor Peruaans eten. Ze hadden keuze uit 4 dingen met o.a. quinoa, en wij
namen de burrito en een box, beide vegetarisch en wel aardig, maar ik
had liever een empañada gehad.
Als je ziet wat hier nog uit de grond wordt
gestampt, zouden ze ooit eens klaar zijn, ik denk het niet.
Zondag, 2 februari 2020
Na ons dagelijkse kopje thee met deze keer een stukje marshmellow cake (het was gewoon cake met een marshmellow erop, viel wat tegen dus) in het park café, namen we de bus tot bij de Royal Albert Hall om naar het Science Museum te gaan. Ik vond het niet het mooiste museum zal ik maar zeggen. En overal gillende kleine kinderen, tja, het is zondag.... alle stadse ouders trekken er met hun kroost op uit. Dit museum hoeven we niet nog eens te bezoeken. We namen opnieuw de bus, nu naar Chinatown. We hadden heel even de illusie dat we hier een hapje zouden kunnen eten, maar voor ons is dit geen optie. Patisserie Valérie lag hier vlakbij en we hadden nog een Groupon voor de afternoon tea, dus dat werd onze lunch. We waren deze keer sneller klaar, met Jim en Laree hadden we natuurlijk héél veel te kletsen en met z'n tweeën ben je sneller klaar.
Daarna liepen we naar Covent Garden, dat vind ik altijd gezellig. Op Aldwych namen we bus 15 terug naar huis. Maar we zijn uitgestapt bij het oudste kerkje in de City, naast de Tower, All Hallows by the Tower. Hier moeten we elke keer even naar binnen sinds we het in 2015 hebben ontdekt.
Feitje: we geloven in Engelen en het gezegde "pennies from Heaven", die worden op je pad achtergelaten door een overleden dierbare. Elke dag vraag ik aan pap om een teken dat hij bij ons is en elke dag vind ik muntjes op de grond, vandaag maar liefst 5 stuks. Kijken hoeveel ik op het eind van de vakantie heb gevonden.
Maandag, 3 februari 2020
We wilden nog over de Greenwich Market
lopen, maar die is alleen op de maandag niet, tja, dat heb je als je de
planning omgooit zonder er over na te denken.
De DLR gaat tot Bank en hier hebben we de
bus genomen naar Trafalgar Square, overgestapt en uitgestapt op
Tottenham Court Road (waar ze nog steeds aan het werken zijn). We hadden
nog niks gegeten en je ziet dat ALLE eettentjes in de stad vol zijn met
werklui. Niemand die zijn eigen lunch (of koffie) meeneemt. Dus ergens
zitten om te eten, moeilijk hoor.
Op Oxford Street zijn we nog even door de Primark gelopen en we hebben wat te eten gekocht bij de M&S Food Hall, iets Chinees. Toen de ondergrondse weer van Oxford Circus naar ST. Paul's waar we zijn overgestapt op bus 15 naar huis.
Dinsdag, 4 februari 2020 We hadden weer een (gratis) reservering voor de Sky Garden, de eerste groep, om 10 uur. Het was boven dus nog lekker rustig. Je bent hier 35 verdiepingen hoog dus het uitzicht is wel geweldig: over de Theems, de Shard, de Tower en ons traatje, City Hall, de HMS Belfast, Canary Wharf, St. Paul's, de London Eye etc. We doen ons rondje, maken foto's en gaan dan weer naar beneden, nu stonden we alleen in de lift.
Om de hoek namen we de bus, helemaal naar
het Imperial War Museum, dit ligt aardig uit het toeristische deel dus
je ziet geen buitenlandse toeristen. We hebben eerst koffie/thee
gedronken en een stukje treacle taart die veel te zoet was.
Vanaf hier gingen we weer met de bus, nu naar het Royal Chelsea Hospital. We hebben hier eerst geluncht in het café (een half kopje country chicken soup met een sneetje brood). Er was eigenlijk niet veel te zien, we hebben er een klein rondje gelopen en de kappel bezocht.
Daarna wilde Jacky naar de Saatchi Gallery
lopen maar daar bleek dat het alleen toegankelijk met een kaartje voor
de speciale expositie. Niet voor ons dus. We besloten de bus te nemen
naar Oxford Circus. We hadden nog de Groupon voor afternoon tea in Café
de Pierre (alweer een Franse naam) in Debenhams. En laten we eerlijk
zijn, de halve kop soep was alweer uit ons systeem en zo kon mijn voet
rusten.
Met de bus weer terug naar huis. Al met al zijn we toch nog tot 16:00 uur weg geweest. Nu maar hopen dat mijn voet wat bijkomt zodat we morgen ook nog iets kunnen doen.
Woensdag, 5 februari 2020
Toen naar Postman's Park, een van de oudste
parkjes in de City. Jacky was dikke vrinden met een lekker gevulde
squirrel die een chipje aan het schnebbelen was.
St. Paul's is een prachtig gebouw maar ook de parkjes er omheen zijn heel mooi, zeker als de zon schijnt zoals vandaag.
We liepen verder naar de Queenhithe Mosaic,
dat was wel grappig om te zien. Het is een heel lang mozaïek met van
links naar rechts de rivier de Theems en er omheen de geschiedenis van
Londen. Ik weet nu dat er drie keer de Pest is geweest.
Aan de zuidkant van de Theems zijn we even gaan plassen in het Tate Modern en we liepen weer verder en verder. Tot we eindelijk kwamen bij het Southbank Centre. We zijn hier gaan lunchen bij Yo Sushi. Zo zeg wat heerlijk: Kaisa seaweed salad (yummy!!), chicken teriyaki, Korean chicken en twee soorten van de lopende band, ook lekker!! De lekkerste maaltijd van deze vakantie, en licht en gezond.
Ons toetje zouden we halen bij Choco Fruit, we hadden een Grouponnetje, maar die kraam staat hier op de markt en dus alleen in het weekend en wij hadden de planning omgegooid. We hebben de bon weggegeven aan een aardige meneer. Hij was er blij mee en wij blij met onze goede daad.
Via de Golden Jubilee voetgangersbrug kwamen
we uit op The Strand. Vanaf hier hebben we bus 15 weer naar huis
genomen.
Donderdag, 6 februari 2020
Hier vlakbij ligt een Benugo waar we een bon
voor hadden. Lekker sterke koffie gedronken met een plak
banana-chocolate-walnut cake erbij, lekker. En jawel, de eerste 2
muntjes heb ik er alweer gevonden (later nog een 3e muntje gevonden).
We liepen door naar Whitehall waar het heel rustig was, meestal is het er ontzettend druk en dit heb ik niet eerder gezien. Een van de horse guards was een vrouw, dat hebben we ook nog niet eerder gezien.
Bij Trafalgar Square zat een straatmuzikant
en hij begon net John Denver te zingen, "Take me home, country roads".
Lekker!
Daarna verder naar huis, even chicken Kiev
en groene groentjes gehaald bij de Safeway, die vonden we wel erg lekker
deze week.
Vrijdag, 7 februari 2020
Volgens de borden had het vliegtuig 40
minuten vertraging en het zou nog wel even duren voordat de gate bekend
werd gemaakt. En toen opeens zag Jacky dat een groepje Fransen begonnen
te roepen dat ze meteen moesten gaan dus Jacky dacht, laat ik eens op
het bord kijken. Bleek dat de vertraging weg was en dat de gate al aan
het sluiten was. Dus rennen geblazen. Onze gate was het verste weg en
ja, ik kan nu echt niet rennen. Jacky ging al voorop om het vliegtuig
tegen te houden, LOL. Maar alle passagiers waren aan het rennen, wat een
gedoe zeg. We konden zo goed als meteen boarden en ik was blij dat ik
weer zat. Het bleek dat ons originele vliegtuig pech had en ze hadden
een ander vliegtuig ingezet, vandaar de verwarring. Deze vakantie hebben we £ 0,78 gevonden aan muntjes, plus een briefje van £ 5. Mooi toch. In het weekend heb ik alleen maar gezeten, maandag naar de huisarts en dinsdag naar de fysio. Zij denkt dat de Achilles pezen in mijn beide voeten ontstoken zijn, waarschijnlijk door de steile klim Calton Hill op. Dat idee had ik dus ook. Voorlopig zit ik op mijn kont thuis, met de nodige pijnstillers en ik hoop dat de fysio me (snel) ervan af kan helpen. Jacky en ik hebben nu allebei het gevoel dat we wel even klaar zijn met Londen, mijn pijnlijke voeten hebben natuurlijk een flink negatief stempel op deze vakantie gedrukt. De Engelen die we gefotografeerd hebben, we hebben er uiteraard veel meer gezien.
|