Lanzarote 2009

Maandag 9-2-2009
Femès, Playa Blanca en Parque Nacional Timanfaya
Toen we opstonden was het strak blauw! Tenminste, ver weg zagen we een grote band met bewolking maar aangezien het weerbericht goed was waren we optimistisch.
Nadat we op het terras in de zon hebben ontbeten, zijn we naar Femès gereden. Daar hebben we kunnen genieten van een prachtig zicht op Playa Blanca. We zouden daarna naar Timanfaya gaan maar de wolken waren ondertussen overal behalve bij Playa Blanca. We besloten dus om terug te gaan en de andere kant van de boulevard te lopen, daar waren we nog niet geweest. Dit was een heerlijk stuk om te wandelen, zon en wat terrasjes. We hebben koffie gedronken bij Anvil, een Iers bar/restaurant. Wat een genot, zo in de zon!
Daarna zijn we doorgelopen en toen we een uur later rond lunchtijd weer bij het begin waren besloten we bij Anvil te gaan eten, nachos voor de meisjes, René een chicken burger en Jacky en ik de Anvil burger. Heerlijk en voor een zeer schappelijke prijs. We hebben gezien dat zij ook een zeer goed Engels ontbijt doen dus we komen er vast nog wel terug.

Na de lunch waren de wolken verdwenen en zijn we alsnog naar Timanfaya gereden. Het was heerlijk rustig, geen bussen met toeristen en we konden meteen de bus in die door het park en de vulkanen rijdt. Emma en Mariecke waren onder de indruk en vonden het erg mooi. Na de bustoer laten ze zien hoe heet het vlak onder de aardkorst is door een struik vlam te laten vatten, de barbecue te laten zien (heet!) en water in de grond te gooien wat meteen verdampt en als geijser naar boven spuit.
Na Timanfaya zijn we nog even gestopt bij het kamelentoertje. Emma wilde niet, Mariecke eigenlijk wel, nou ja, uiteindelijk zijn Emma en Mariecke samen op een dromedaris gegaan en René en ik op een andere. We waren maar net 4 dromedarissen. Het was echt geweldig om eens te doen. De gids was "mucho loco" en we hebben wat afgelachen.

Terug in de villa nog gezwommen en gezond.
Gegeten met brood, tomaat en ei.
Het weer: ZON!!!!

Dinsdag 10-2-2009
Jameos del Agua, Cuevas de los Verdes en Jardin de Cactus
We zijn vanochtend na het ontbijt naar de noordkant van Lanzarote gereden. Via de vallei van Gería, die bekend is vanwege de wijnbouw. Overal zagen we halfronde zwarte muurtjes met een kuil waar een druif in staat. Misschien dat we nog een keer naar een bodega gaan, maar nu even niet.
We waren op weg naar Jameos del Agua. Dit is een grot, onderdeel van een ondergrondse lavatunnel, die deels onder water staat. Dit is de enigste plek ter wereld waar piepkleine, blinde, spierwitte albinokreeftjes leven. Verder wordt dit gebruikt om concerten te geven vanwege de akoestiek. Het is heel bijzonder.
Verder is er een zwembad, we snappen alleen niet goed waarom.

Aan de andere kant van de weg liggen de Cuevas de los Verdes. Hier kun je met een gids zo'n 2 km de lavatunnel in. Jacky, René, Emma en Mariecke hebben dit gedaan en vonden het erg mooi. Ik heb buiten op een muurtje in de zon zitten wachten, ik hou niet van grotten en 10 jaar geleden werd ik al panisch bij het zien van de ingang.
De hele tunnel is een km of 7 lang, vanaf de vulkaan de la Corona. Ook worden in deze grotten veel seismische onderzoeken en metingen gedaan.

Na de grotten zijn we gaan lunchen in restaurant El Charbon in Arrieta, hier hebben Jacky en ik 10 jaar geleden ook heerlijk gegeten. Het ligt aan zee en we hebben lekker op het terras in de zon gegeten. Jacky, René en ik hadden gegrilde sardientjes met papas arugadas en groene mojo, Emma had calamar en Mariecke kip. Het was lekker en we zullen hier vast weer terugkomen deze vakantie.

We besloten om ook de Jardin de Cactus nog even te bekijken, dat was de eerste keer, ook voor Jacky en mij. Wow, we waren onder de indruk. Wat een prachtige planten staan hier! We hebben dan ook heeeeeeeel erg veel foto's gemaakt. Ik ben er op dit moment maar liefst 282 aan het uploaden. Ja, dat heb je dus als 4 mensen een toestel hebben en ook foto's maken. Er staan vast een heleboel dubbele op, maar beter eentje te veel dan eentje te weinig.

Na de cactussen, waar we trouwens nog een ijs op het terras hebben gegeten, zijn we naar huis gereden. In Playa Blanca nog even wat kleinigheden bij de super gehaald.
Thuis hebben we knakworsten met brood gegeten en iets lekkers van Sandra's, eindelijk zijn we er geweest. Maar het was een kreng van een mens dus we gaan er niet nog eens naartoe.
Het weer: zonnig met gesluierde wolken.

Woensdag 11-2-2009
Genieten van de zon in Playa Blanca
We hadden al gezegd dat we vandaag helemaal niks zouden gaan doen, genieten van de zon en het zwembad.
Het is de hele dag heerlijk weer geweest en Jacky en ik hebben vanochtend een flink stuk gelopen over de boulevard. Toen we weer terug bij het beginpunt waren hebben we koffie gedronken op het terras van The Irish Anvil.
Thuis hebben René, Emma en Mariecke gezwommen, gezond en gelezen.
Na de lunch hebben we weer helemaal niks gedaan behalve zwemmen, zonnen en lezen. Ook wel eens lekker hoewel wij dit niet te vaak moeten doen.
Op het eind van de middag zijn Jacky, René en ik nog eens naar de boulevard gegaan waar we op het terras "Deutsche Bäckerei" koffie gedronken hebben en daarna nog wat winkeltjes hebben gekeken.
Thuis gebarbecued. Ribjes, kip en schelpjes, lekker!!
Het weer: ZON!!!!

Donderdag 12-2-2009
Fundación César Manrique en alweer zon
We stonden op met een strak blauwe lucht. Na een ontbijt in de zon op het terras zijn we vertrokken via de weg door Femès naar de Fundacion César Manrique. In San Bartolomé waren we eventjes de weg kwijt maar ach, de kaart klopte niet.
De fundación is het huis van de kunstenaar César Manrique die een heel belangrijk stempel op Lanzarote heeft gedrukt. Zo zie je o.a. her en der op de rotondes op het eiland windmobielen staan die hij heeft gemaakt.
In zijn huis hangt ook veel kunst en is een prachtige tuin aangelegd. Het bijzondere is dat dit huis midden in een lavastroom staat, iets wat hij in het huis heeft geïntegreerd.

Vervolgens zijn we naar Costa Teguise gereden. Dit is de 3e toeristenplaats op Lanzarote en helemaal nieuw gemaakt. Het zag er verloederd uit en bleek één grote Britse kolonie. We hebben er heel eventjes rondgelopen, we hebben alleen maar Engelse winkels en restaurants gezien, bah!
We hebben toen maar besloten te gaan lunchen in The Irish Anvil ;-) in Playa Blanca. Je zit daar heerlijk op het terras. Dit maal de Anvil burger en de kip Kiev.
De rest van de dag gezond, gezwommen en gelezen.

's Avonds brood gegeten. Het weer: strak blauw!

Vrijdag 13-2-2009
Mirador del Río
Vanochtend zijn we weer naar The Irish Anvil gegaan om hun Engelse ontbijt eens te proberen, dat was zeer goed!
Daarna besloten om vandaag dan naar de Mirador del Río te gaan. Dit ligt helemaal op de noordpunt van het eiland, en hoe het weer daar is moet je maar afwachten.
Op verzoek van Emma, Mariecke en René hebben we de weg gereden die door Timanfaya gaat en het moet gezegd worden: het blijft spectaculair!
Via Tiagua, Teguise (hier hebben we het castillo de Santa Barbara bezocht. Dit is alleen al de moeite waard vanwege het uitzicht!) en Haría (de Vallei van de duizend palmen) zijn we bij de Mirador aangekomen. Hier was het enigszins bewolkt omdat de wolken vanaf de zee richting eiland kwamen. Vanaf dit uitkijkpunt heb je een schitterend uitzicht op het eiland voor de kust "La Graciosa", maar ook langs de kust van Lanzarote richting zuiden.
We zijn weer verder gereden via Órzola om uit te komen bij Arrieta waar we weer hebben gegeten op het terras in de zon bij restaurant El Charbon.
Onderweg naar Playa Blanca hebben we nog wat boodschappen gedaan in een (eindelijk) grote supermarkt.
Thuis nog wat gezond, gezwommen en gelezen.
We hebben nu alles gezien wat we wilden zien. De rest van de vakantie, nog 5 hele dagen, zullen we niet veel spannende dingen gaan doen, misschien nog een keer naar Puerto del Carmen en verder relaxen en naar "onze boulevard".
Het weer: Prachtig zonnig!

Zaterdag 14-2-2009
Niet veel gedaan
Vanochtend zijn Emma, Jacky en ik een stuk over de boulevard van Playa Blanca gaan lopen. Eerst heeft Emma een nieuwe bikini mogen uitzoeken en later nog een broek voor er overheen.
Op de wandeling terug hebben we op het terras van het 5* hotel Princesa Yaiza een ijs gegeten.
De rest van de dag hebben we zitten lezen. Het waaide te hard om buiten te zitten.
De avonden zijn best fris en zeker tegen de tijd dat we naar bed gaan hebben we ijskoude voeten. Er is hier geen airco, zoals in Florida, waardoor je de temperatuur wat warmer kunt zetten. We hebben wel 1 kacheltje gekregen maar de stroom valt bij elke scheet uit dus daar hebben we niet zo veel aan.
Doordat we alles al hebben gezien en gedaan wat we wilden, zitten we nu de tijd een beetje uit. Zo blijkt maar weer eens dat wij geen mensen zijn om te luieren. Het leek er misschien op dat ons dagschema vorig jaar in Florida wat veel van het goede was, maar dat is dus precies wat wij willen. Constant bezig zijn.
Het weer: zonnig maar veel wind.

Zondag 15-2-2009
Lopen en Chinees
Vanochtend zijn Jacky en ik weer een flink stuk over de boulevard gaan lopen, lekker in de zon en in een straf windje. René ging ondertussen de andere kant op om een zonnebril te zoeken. We hebben elkaar weer getroffen op ons vaste terras. Hier hebben we wat gedronken en geluncht met een broodje BLT (bacon, lettuce, tomato).
De rest van de middag lekker wat in de zon gelegen.
Omdat ik wel heel erg veel zin in Chinees had zijn Emma en ik dat gaan halen. Oh wat lekker om eindelijk weer eens Chinees te eten!!
En toen was het water op..........we hebben hier een watertank en die is nu dus leeg. Hij is gewoon niet bijgevuld. Da's balen. We hebben onze contactpersoon Mike gebeld en die is meteen gekomen. Hij heeft Alfredo, de waterboy, gebeld maar die komt morgenvroeg pas.
Mike is ons nog 4 bidons van 8 liter elk komen brengen zodat we de afwas konden doen (jawel, de vaatwasser is al dagen kaduuk) en thee kunnen maken, als de stroom tenminste niet uitvalt want dat gebeurt minstens 2 x per dag.
Zeg tegen een Brit dat je geen thee kunt maken en binnen een minuut heb je 32 liter water in de keuken staan!!
René heeft een emmer gevuld met zwembadwater voor de wc's door te spoelen, gewoon lachwekkend. We lachen er dan ook maar om.
Het weer: zonnig en veel wind

Maandag 16-2-2009
Water, koffie op z'n Nederlands en zonnen
Vanochtend rond 10.30 uur kwam señor Alfredo met zijn watertank. Voorheen moesten we ons behelpen met de bidons die Mike had gebracht en voor de 3 wc's hebben we maar zwembadwater gebruikt. De foto's spreken voor zich.

Gelukkig hebben we weer een volle watertank en we zouden nu zelfs het bubbelbad kunnen gebruiken, als daardoor tenminste de stroom niet zou uitvallen.....
We kregen een e-mailtje van Jeanine van het Frankrijkforum. Zij is hier op vakantie met haar gezin na onze reactie op haar oproepje op het Frankrijkforum.
Nadat we hadden opgezocht waar hun villa, ook in Playa Blanca, lag, zijn we gaan kijken of ze thuis waren. En jawel. We hebben kennis gemaakt en samen koffie gedronken.
Wij zijn daarna naar onze vaste stek gegaan voor een broodje lunch, Mexican sandwich deze keer. Vergezeld van een megaglas Piña Colada. Jacky heeft terug moeten rijden....

De rest van de middag heerlijk gezwommen en gezond.
Het weer: strak blauw maar nog veel wind.

Dinsdag 17-2-2009
Niks doen
Na het ontbijt hebben we niet veel gedaan. De poolboy kwam even langs om te zeggen dat hij vanmiddag terug zou komen. Jacky en ik zijn even naar de Hyper Dino gegaan om nog wat last minute eten te kopen. En natuurlijk wat etenswaar om mee naar huis te nemen.
De rest van de dag hebben we nog op het terras in de zon zitten lezen totdat het te fris werd. Ook hebben we de spullen die we niet meer gebruiken ingepakt. En nog even naar huis gebeld. Pap en mam halen voor vrijdagavond lekker paella, mmmm, lekker Spaans!
We hebben weer lekker gebarbecued, de laatste keer.
Het weer: zon en wolken

Woensdag 18-2 2009
Onze laatste dag in Playa Blanca
Toen we opstonden was het nogal zwaar bewolkt. Dat was een tegenvaller voor onze laatste dag. Maar na rustig te hebben ontbeten bleek het toch blauw te zijn geworden. Lekker! We zijn voor het laatst naar de boulevard gegaan en langs de winkeltjes en terrasjes gelopen. We hebben onszelf nog maar getrakteerd op een ijs bij het 5* Princesa Yaiza Hotel. Daar is ook een heerlijk terras bij.
Voor de lunch zijn we goedkoop gaan eten bij Burgerking.
We hebben nog wat laatste dingen gekocht: kleurige schoenen voor Jacky die Mariecke zich ondertussen heeft toegeëigend en een armbandje voor Emma.
Daarna zijn we terug naar de villa gegaan waar ik heb gezwommen (wat een heerlijk warm water) en we hebben gezond, voor de laatste keer.....

Donderdag en vrijdag 19 en 20-2-2009
Terug naar huis
Donderdagmorgen stonden we op met voor het eerst in lange tijd veel wolken. Maar dat maakte niet uit omdat we toch naar huis gingen. We hebben rustig aan gedaan omdat we tijd zat hadden. Helaas vlogen rond 10 uur weer alle stoppen er uit en dit keer bleken ook buren en overburen geen stroom te hebben, wie weet zat heel Playa Blanca wel zonder stroom!!
Natuurlijk betekende dit dat we geen thee of koffie konden maken (waterkoker en elektrisch fornuis), we alweer geen water hadden (pomp van de watertank naar de kraan gaat op stroom), etc. We hebben maar weer wat emmertjes zwembadwater door de wc gespoeld en hebben zonder drank ontbeten. Aangezien het verblijf er zo niet aangenamer op werd besloten we op het vliegveld te gaan wachten, daar zijn tenslotte wc's die je kunt doorspoelen.
Op het vliegveld hebben we de auto ingeleverd en zijn we gaan wachten. Ik heb me aardig bezig gehouden met het bekijken van massa´s Britten die langs kwamen. Nou daar kun je menig uurtje mee doorkomen.
Rond 15.20 konden we gaan inchecken. Helaas werd bij de douane mijn literpak sangria uit mijn handbagage gehaald. Ach, het was de poging waard. We hebben nog wat dingetjes op het vliegveld gekocht en een overheerlijke pizza gegeten bij de Pizza Hut. En toen was het al tijd om te boarden. Het vliegtuig was vrij vol, en warm.
Na 2½ uur vliegen zijn we precies op tijd geland in Bilbao. Onze heerlijke Trajet stond nog op de parkeerplaats (we zijn altijd weer blij dat hij er nog staat) en we zijn naar het Ibis Hotel gereden voor weer een nacht op knoerharde bedden. Maar met een slaappilletje heb ik redelijk geslapen.
Op vrijdagmorgen zijn we om 7 uur opgestaan en om 7.25 zaten we in de auto. De terugreis ging voorspoedig en leek ook sneller te gaan als heen. Om 14.00 uur waren we weer thuis waar we met pap, mam, Wim en Nanny hebben thee gedronken, alweer in de zon op het terras.
We kijken terug op een mooie vakantie, met wat lachwekkende zaken in ons huis, maar vooral onder de indruk van de aparte schoonheid van Lanzarote. En we hebben weer heerlijk wat zon bijgetankt.
De volgend (korte) vakantie staat klaar, over minder dan 2 maanden, een tripje naar Londen.