Arizona 2017

Donderdag, 9 maart 2017
Tucson Food Tour
Ik was alweer om 5 uur wakker en ben dus opgestaan. RenÚ en Jacky hebben uitgeslapen tot 7 uur. Ik heb een beker koffie gemaakt en ben eerst de e-mail gaan checken en wat op internet gaan kijken. Daarna ben ik op het terras gaan zitten. Het was nog een beetje fris maar prima te doen. De quails en kolibries waren er alweer en er liep ook een konijntje in de tuin. Het ontbijt was ieder voor zich en simpel.
Voor vandaag hadden we de Downtown Tucson Food Tour geboekt en we moesten om 11 uur op de courtyard van Hotel Congress zijn. We zijn eerst nog even bij een Dollar Tree geweest voor een paar kleinigheden. Toen naar het Tucson Visitor Center voor wat kaarten, informatie en een leuk gesprek met de medewerkers.
Om 10.30 uur reden we de parkeergarage binnen. Het valt ons op dat dit totaal niet lijkt op een stad, het is overal rustig qua verkeer en qua mensen, heel relaxt allemaal, compleet anders dan in Florida.

We zijn naar Hotel Congress gelopen en we hebben op het terras koffie en gedronken en toen in de zon zitten wachten op wat ging komen. De gids, Nick, en de overige deelnemers aan de tour verzamelden zich en we hebben eerst kennis gemaakt. De groep bestond uit 13 personen en Nick. Hij begon met informatie over het hotel en directe omgeving te geven. We kregen allemaal een kaart met daarop de restaurants waar we zouden eten en ook wat we er zouden krijgen. De route die we zouden lopen stond achterop.

De eerste stop was vlakbij waar we koffie kregen en een stukje brood met geitenkaas en bieslook, een klein hapje. Lekker. De volgende stop was in een leuk restaurant waar we pastrami en een stuk gefrituurde kaas kregen met hele scherpe mosterd en sriracha saus, heel erg lekker. Dit restaurant maakt ook zelf ijs en we mochten dat proeven, nou, heel erg lekker!
De volgende stop was een pizzatent. We hebben hier vrij lang gezeten maar zo'n lekkere pizza als dit hebben we nog nooit gegeten!! Ondertussen konden we ook met onze groepsleden praten en het was heel gezellig. De hele groep was trouwens anti-trump en ze schaamden zich voor hem.....tja.
We zijn ook nog in een distilleerderij geweest door een prachtige supermarkt gelopen.

Onderweg vertelde Nick ons een heleboel over de geschiedenis van Tucson, van de restaurants en van de architectuur. Heel interessant allemaal!
De volgende stop was Reilly waar we gebakken spruiten kregen en een toast met mozzarella, rucola met truffeldressing en prosciutto. Ook lekker.
Bij de 4e stop kregen we quinoa met Thaise pindasaus en groenten. De laatste stop was El Charro waar we 4 verschillende tamales kregen, ook lekker. De tour zou tot 15.00 uur duren maar Nick vroeg of we langer tijd hadden. EÚn stel vertrok hierna maar de rest ging nog mee, want Nick had nog een 7e stop waar we een speciale doughnut kregen met chocola, bacon en cream. En toen was het afscheid nemen, het was bijna 16.00 uur.
Teruglopend naar de parkeergarage kwamen we weer langs The Hub waar we nog een klein ijs hebben gekocht, die vonden we vanochtend wel erg lekker.
Deze tour vonden we zeer de moeite waard! Het was lekker, leerzaam en ook heel gezellig.

We wilden eigenlijk nog naar de universiteit maar het was daar nu te laat voor dus we zijn richting huis gereden over de I-10. Toch nog even langs de Tucson Outlet. Nou zo rustig hebben we het nog nooit gezien bij een Outlet Mall. We hebben niks gekocht en na een rondje zijn we naar huis gegaan.
Vanavond eten we simpel salade.
Het weer: ruim 31 graden en strak blauw.

Vrijdag, 10 maart 2017
University of Arizona en de Sunset Hike in Saguaro NP
We hebben alledrie uitgeslapen tot 7 uur!! We hebben lekker buiten zitten ontbijten met bacon en ei voor RenÚ en mij en een Griekse yoghurt voor Jacky. De tuin is prachtig, het is zo rustig en toch staan overal huizen, maar je ziet ze niet.
Carella kwam nog langs omdat de hordeur van de schuifpui vervangen moest worden. Natuurlijk loopt het dan uit door het geklets van deze of gene. Zo rond half 10 vertrokken we naar de University of Arizona. Dat hadden we gisteren na de tour nog willen doen maar we hadden er toen geen tijd meer voor.
Het is een gezellig stuk waar de UoA ligt, veel bankjes, parken en prachtig aangelegd. Er stonden nu heel veel tentjes omdat dit weekend het Tucson Festival of Books plaatsvindt op het universiteitsterrein. We hebben op een terras koffie gedronken en verder rond gelopen.

We hadden toen nog tijd over en zijn naar de Walmart bij ons gegaan. Wat topjes gekocht, een Arizona t-shirt en ondergoed voor Mariecke en RenÚ. En wat kip voor de lunch. Thuis hebben we heerlijk op het terras gegeten met een klein stukje fried chicken, wat orange chicken, coleslaw en red skin potato salad, lekker!
Nu zitten we lekker te geniet bij ons huis, maar later vanmiddag rijden we naar Saguaro NP West voor de 4 uur durende wandeling: Sunset Hike Tour. We zijn benieuwd!

We zijn weer via de onverharde (en zoals we hoorden een weg die ook niet onderhouden wordt door het NP) Golden Gate Road naar de parking gereden van de sendero Esperanza Trail. Hier was het verzamelpunt van de guided Sunset hike. Bepakt en bezakt, hoedje op, genoeg te drinken en een broodje bij, we waren voorbereid!
De groep werd begeleid door Ranger Gordon en volonteer Mike.
Het eerste deel van de hike was redelijk vlak en prima te lopen. We stopten regelmatig en kregen dan veel uitleg over de natuur van het park. Het was vandaag erg warm en dat merkten we dan ook met het lopen, het was vermoeiender dan als het wat koeler zou zijn.

Het tweede deel van de hike was berg op met veel stenen/rotsen op het pad. Erg opletten dus. Het ging omhoog met haarspeldbochten en dit stuk kostte veel energie. Bovenop de berg kon iedereen een plekje op een steen uitzoeken en zagen we de zon achter de bergen zakken. De maan stond ondertussen aan de andere kant.

We zouden hierna in het schemer of donker weer naar beneden moeten en de ranger zei dat als we al wilden gaan, dat dat prima was. Dus wij zijn toen gegaan, zo lang het nog redelijk licht was en we konden zien waar we liepen. Dat bleek een goede beslissing te zijn want toen we aan de voet van de berg kwamen was het redelijk donker. Maar het vlakke stuk konden we goed lopen in het maanlicht, we hebben onze zaklampjes niet hoeven gebruiken, en het was geweldig mooi om zo in de donkere stille woestijn te lopen.
We zagen de rest van de groep met lampjes de berg afkretsen. Bij de parkeerplaats hebben we nog wat gedronken en gegeten en toen kwam een deel van de groep ook aan. In het donker reden we naar huis maar dat was echt goed te doen.
De hike was zeer vermoeiend maar we zijn blij dat we dit avontuur hebben meegemaakt! Wat een voldaan gevoel hadden we.

Thuis nog even wat salade gegeten op het terras, het zout en stof van ons afgedoucht en naar bed.
Hele warme dag, ruim 32 graden.

Voor het vervolg van deze reis, klik hier.